BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الخميس، 23 أبريل 2009

رصيف رقم 3




قطار اسكندرية رقم 911 والمقرر قيامه الساعة الحادية عشر يقف على( رصيف 3 )لم يكن هذا مجرد نداء بل كان وحش بلا رحمة انقض على عقل ذلك الرجل ،شل افكاره حطم بداخله كل ما يمكن تحطيمه انقض على قلبه قتل الاحلام الوليدة طوفان اجتاح مدنه ولم يبقى سوى مدينة الامل انه يتجه اليها مسرعا وها هو سينقض عليها ولكنه توقف ، ماذا حدث ، لقد امسكت حبيبته يده بقوة ، فتقدم الامل ليهزم عدوه ،امسكت يده وهى تقول ، جئنا بالامس على نفس الرحلة ، ولكننا كنا غرباء وعندما جلست جانبك ، إجتذبت لك بكل حواسى وعندما جاءت الفرصة للحديث وجدنا انفسنا مع انفسنا ،لا اعرف كيف ، انك لست حبيبى لان حبيبى لم يجعلنى اشعر بما جعلتنى اشعر به ، انك انا ، انت انا ، ولكنك يا انا بكل اسف لست انا ،يكفينى من عمرى ذلك اليوم معك ،، ولكن يا عزيزتى ،، لا بل قل يا حبيبتى اننى اراها فى عينك تصارع الاحزان ، لم يبقى فى عمرى الا دقائق فامنحنى إياها ،، ولكن يا عزيزتى لا اريدك ان تكونى فريسة للغربة مثلى ما بكِ من جروح يكفيكى ،، ولكن جروحى قد إنصهرت من دفء إحساسك يا ........... وفى هذه اللحظة سَمع النداء الاخير للرحلة وهو يرى فمها يتحرك لكنه لم يسمعها كان يشعر بها ويتالم ولكنه قتل سره داخله حتى لا تتالم اكثر من ذلك وعندما انتهى النداء توقفت هى ايضا عن الحديث ، فتوجهوا الى القطار ووقف هو على باب القطار يسمعها وهى تقول لا تتركنى هكذا اننى اتمزق ،، فرفع يده ملوحا لها وهو يقول لا اله الا الله ،، فلم تستطع الرد عليه وتحرك القطار وهى صامتة تتساقط منها الدموع بلا حساب ،
وظل واقفا حتى اختفت رؤيتها لعينه من كثرة الدموع والتفا ليذهب الى مقعده فوجد امامه ذلك الوحش ينقض عليه فاستسلم له فالامل الاخير لم يرافقه وظل صامتا هناك على رصيف رقم 3

135 التعليقات:

وردة يقول...

اول



تعليق


لاول

مرة

وردة يقول...

رائع بجد
قدرت توصف لحظة قاسية اوووي
حتفرق ما بين اتنين
بس تفتكر اليوم ده كافي انهم يحبو بعض للدرجة ديه
انا عارفة ان الحب ممن يكون من نظرة واحدة
بس حتكون بداية محتاجة وقت علشان تكبر وتكون قوية للدرجة اللي انت بتوصفها
الله يكون في عونك
موقف مؤثر جدا
انا لو مكانك
كنت نزلتي كام دمعة كده علي الماشي
هههههه
انا مش بحب الفراق خالص
ربنا يكون في عونهم لو بيحبو بعض بجد
انت اسلوبك راااااائع
بجد والله من غير مجاملة
ربنا يكرمك ويوفقك
سلام

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم
بجد أنت هايل
بس لحظة الفراق دى صعبه قووى وأنا عشتها كتير من أعز الناس عندى
وحاسه بمرارة تلك الكلمه وما تحمله من صعوبات
ياااااااااااااااااااااااه على البوست الجامد ده فكرنى بذكريات مؤلمه قوووى
مع ان الحب اجمل شئ بس هو كمان اوحش شئ لما تحب حد اوى وتيجى تفارق بس غصب عنك اكيد قلبك بينفطر وبتتقطع من جواك خصوصا لما تشوف نظره عيون حبيبك ليك وهو نفسه يقولك تعالى لحضنى بس حاسب دا حضنى مليان سكاكين انت مجرحتش حبيبك وحبيبك مجرحكش ده الزمن وقف قصاد اجمل قصه حب عاشت بينهم ياترى هتتصرف ازاى هتفارق وتستحمل ؟؟ ولا هتعيد قصه روميو وجوليت ؟؟
والله لم اقرأ اقوى من تلك الكلمات عن الفراق فما اعمقها لحظة واوجعه احساس يتبعه صموت عميق ومؤلم . لك منى كل الحب
تقبل تحياتى وإحترامى الكبير
إيناس

الفراشة الصغيرة يقول...

لا بجد

ملكش حل
ايه الجمال والروعه دى
شدتنى طولت البوست انى اعرف النهايه
بس ليه ختامتها كده

عموما هى حلوه جدا
بس الرصيف ده مش غريب عليا
دى محطه مصر اسكندرية صح

عمرو جويلى يقول...

صديقى أحمد
إنت هايل فى تعبيرك عن المشاعر التى من الصعب التعبير عنها بالكلام ولكن أصعب شىء يواجهه الإنسان هو الفراق هو بالفعل وحش كاسر صعب جدا إن الإنشسان يفارق من أحبه فى لحظة هو غير راض عنها ولا يتمناها أبدا
دمت مبدعا

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

والتفا ليذهب الى مقعده فوجد امامه ذلك الوحش ينقض عليه فاستسلم له فالامل الاخير لم يرافقه وظل صامتا هناك على رصيف رقم 3

اممممممممممممم

انا لاول مرة مش عايزة اعلق

لان الفراق والغربة عن ناس بنحبهم دا انا عرفاه كويس

مش عن الحبيب بس حقيقة الوصف صعب اقول علية هايل

ينفع اقول علية قاسى مؤلم بس انت عبرت عنة ببراعة

تقبل مرورى

الفراشة الصغيرة يقول...

كده حلو

الصورة دى احلى

بس خايفه اقولك انها برضه معروفه

لان محطه مصر القاهره كبيرة جدا

مش صغيره زى عندنا

Hanan Elshafey يقول...

السلام عليكم

جميله

تقبل مروري

nasira2 يقول...

قصة مؤثرة جدا زي قصتى ويمكن اكثر

اسلوب فى سرد القصة هايل

لكن ما أصعبه من فراق للأحباب

انت وجعت قلبى اكثر ماهو واجع

بس اهنئك لجمال الكتابة رائع جدا

اقول ايه غير انك جدير فى كلتى الحالتين

ليباركك الله ويمنيك ما تتمناه

تحياتى القلبية

وتحياتى الحارة

مع الف سلام

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

احمد

مقصدش بتعليقى ان البوست سئ بالعكس
دا رائع وانت برعت فى وصف المشاعر فى اللحظة دى
لدرجة انها فكرتنى بيها وكأنى بعيشها تانى
لحظة وداع بلد واهل وذكريات لحظة وداع كل الامل

سواء بتكتب حزين او سعيد
او عايز تعبر عن لحظات الحزن والشجن
اسلوبك رائع
اتمنى ليك السعادة دائما

تقبل مرورى

فكرة من الزمن ده يقول...

ايه ده الحزن ده
ده زعلك وحش اوي
وتهديدك جيه اسرع مما توقعت
بس بجد سردك للحظة الحزينة دي جميل واكيد دي لحظة عدت على كل حد فينا اكتر ده من مرة كمان
بس انت ازاي جبت محطة مصر نضيفة وفاضية ورايقة كده
ده دي بقت انضف من سيدي جابر
تحياتي يازعيم

nasira2 يقول...

ليه ........ليه

صمت المشاعر يقول...

عبرت عن مشاعر كتير صعب التعبير عنها بسهوله اثرت فيا كتير

الفراق بجد احساس بيقتل

دمت مبدع دائما

رحلتنا في الحياة يقول...

مش عارفة بصراحة حاسه بارتباك شوية مش عارفة فهمت انها لحظة وداع بس نوع الوداع ايه مش فاهمة وباختيار مين ولا كان بفعل القدر
معلش انا دماغى الظاهر النهاردة مش مركزة :)

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


امممممممممممممم
عشان كدا قلت لى رجعتك للشتا؟؟؟؟

طبعا مش باقصدك بشخصك
فقد لا يكون انت
و لكنه حتما شئ أثر فيك


صحيح لحظات الفراق بتكون صعبة
لكن ..
هذا لم يكن حبا
كان أكثر منه احتياج

كتير ناس بتفهم غلط إن مشاركة الناس ليها فى أحزانها
أو معايشتهم ليهم .. ان دا حب
لا ...مش دايما

خاصة كمان انك مش بتخفف عن احزانهم بس
لا دا انت بتحاول تخفف عن احزانك معاهم
و بالتالى احساسك بيهم بيعلى اوى عشان انت مريت بالموقف دا

لكن لانهم بيكونوا موجوعين اوى
ممكن يفهموا غلط

ممكن صحيح انت كمان تعتقد انك حبيتهم أو اتعلقت بيهم
لكن حب زى دا ، معروف ان مش مكتوب له انه يكمل
لكن للاسف بنعيش نفسنا فى احلام ..و عارفين اننا هنصحى
بس بردوا بنعيشه بكل لحظاته



معلش ..بس كدا احنا اللى بنعذب نفسنا
المفروض التجربة بتعلمنا ..عشان نقوى
مش تضعفنا
عشان نتألم كل يوم


عارفة انى طولت عليك

بس قلت اخدهم كلهم فى تعليق واحد
و بعدين ترجع تقولى ادفعى حق الكومنتات
(( بخل بخل بعيد عنك ..هههههههههههههه



دمت بود

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة

اى خدمة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة

الفترة اللى حضرتك بتتكلمى عليها

كبيرة جدا مش بس يحيوا بعض

لاء ده كان ممكن يتجوزه

الحب مش محتاج اكثر من نظرة

او لحظة

وبعدين انا لو كنت انفعلت معاهم اكثر من كده

مكنتش عرفت اكتب حاجة خالص

اصلهم بصراحة كان شكلهم يقطع القلب

كان نفسى اطمئن على الاتنين

ولكنى بكل اسف غير متطفل

اشكرك جدا يا وردة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

عاشفة الاحزان

عزيزتى ايناس

لا اعرف ماذا اقول لك قالحزن الذى سكنك بسببى

يالمنى على المى فلااجد كلمة اعتذر لك بها

كان الله فى عون قلبك المجروح

كان الله فى عونى على تحملى لجرحك الذى تسببت

فى تذكرك له مرة اخرى

مع اننى اثق بانه موجود بالفعل

ولكنه كان يحتاج الى مثلى كى يحيه مرة اخرى

وبعدين متخافيش عليا

القصة دى انا شوفتها مش عشتها

هاجىء انا ايه جنب روميو وجوليت

هاجىء ايه فى الزمن الجميل ده

زمن الاخلاص والوفاء

زمن تقدير المشاعر

تقدير الحب

اشكرك جدا يا عاشقة الاحزان

ايناس العزيزة

يشرفنى دائما تواجدك الطيب هنا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

الفراشة الصغيرة

والله انتى اللى مالكيش حل

والحمد لله انها عجبتك بالسرعة دى

يشرفنى تواجدك دائما بين كلماتى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اللؤلؤة

الاصعب من التعبير عن الكلام هو وجود الشخص

الذى يقدر تلك الكلمات

وانا الحمد لله اكرمنى الله بمعرفتك الطيبة

وكمان بنقدك الذى يشعل قلمى ابتهاجا

لما يرويه

بجد انا يسعدنى تواجدك الدائم

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية

اسف جد لانى تسببت فى تحريك

الم نائم بداخلك ولا اعرف ماذا افعل

حتى اجعلك تتخلصى من ذلك الاحساس

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

الفراشة الصغيرة

بس دى بالفعل محطة مصر

الموجودة بالقاهرة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

حنان الشافعى

مجرد تواجدك هنا

يعطينى الضوء الاخضر لمواصلة الطريق

فى الكتابة

اشكرك جدا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نصيرة الغالية

اسف لانى وجعت قلبك

مع انه موجوع من الاول بس انا زودتها شوية

بجد انا اسف

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية

للمرة التانية انا باعتذرلك

بس صدقينى هى الحياة كده دايما

لقاء وفراق

والاتنين اصعب من بعض

لانهم مرتبطين ببعض

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فكرة من الزمن ده

القلم الصادق عندما ينفعل

لا يحتاج الى اقل من ثوانى حتى يتاقلم

على الدور الذى سيقوم به

وانا زعلى وحش اوى

اما عن محطة مصر بالقاهرة فهى طول عمرها

نظيفة جدا

اما عن انها رايقة فطبعا البركة

فى الفوتو شوب

اما عن سيدى جابر تقصدى اى واحدة

القديمة

ولا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نصيرة

مش فاهم

بجد والله مش انتى كتبتى الكلمة دى ليه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

صمت المشاعر

عندما يكون الاحساس صادق

يكون من السهل ترجمة كل ما يدور بالخاطر

اشكرك تواجدك الطيب

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ايوشة

هى فعلا كانت لحظة وادع

ووداع بلا عودة للاسف والقدر ربما يكون

لا دخل له فى الموضوع كله

وماتخافيش على دماغك هى كويسة والحمد لله

بس يمكن يكون كلامى انا اللى مبهم شوية

اشكرك جدا

يا

ايوشة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

همس الروح

اولا باشكرك على كل كلمة قولتيها هنا

مع انى تقريبا توهت كتير اوى منك

اخذتينى من مكان الى مكان ومن فصل الى فصل

ومن احساس الى احساس

واختصارا لكل هذا

اسمحى لى ان اوضح لك شىء

هذه القصة الحقيقى فيها

هو المكان ورقم الرحلة واتجاهها وميعادها ايضا

وحتى رقم الرصيف حقيقى

ولكن الشخص ليس انا

فى اخر مرة تواجدت بها فى القاهرة

عند عودتى شاهدت ذلك الموقف بين اثنين

بالطبع لم اعرف ماذا كانوا يقولون

ولكن لو كنتى مكانى كنتى روحتى ضربتى

سواق القطار علشان ما يمشيش

والله كان فعلا موقف صعب عليهم

وان اصعب عليا اكثر لانى انفعلت اوى معاهم

وبعدين مفيش حد مشاعره رقيقة زيك كده

ويكون بخيل ابدا

ماحبش تقولى على نفسك كده تانى

لانك وبكل اسف اتحسب عليكى التعليق ده

بستة تعليقات

ولك منى كل الشكر والتقدير

ساره يقول...

جميله جدا ما نقلته لنا عدست عينك

كأني ارى فلم امام ... :)

غير معرف يقول...

الفراق صعب جدا

جسدت معاني والم الفراق بطريقة هاااايلة

قصة مؤلمة ومعبرة مع اني دايما بحب البطل يفضل مع البطلة ^ـ^

الا قولي هي لميس حاضنة مين ؟؟مممممم دا مش يحيا :)

والمدونة بتعتك جميلة جدااااا والقطط يجنووا ياقلبي على جمالهم

تحياتي ليك

شيماء زايد يقول...

للمره الثانيه اسجل اعجابي بالاقصوصه

القصه القصيره فن قريب جدا منك
تحياتي

nasira2 يقول...

اجمل الأمانى واحلى التهانى
للطيب والجميل الغالى
تحياتى بقدر الكون
وسلامى لن ينتهى
مادامت موجودة دقات القلب

فراشة يقول...

ازييك يا احمد
قولى بقه هما عرفوا بعض يوم واحد فقط
بصراحه انا مقدرش اقول عليه حب ممكن اعجاب
لكن مع دوام اللقاء والتعامل ييجى الحب
مينفعش حب بهذه الصورة الشديدة من يوم واحد او من ساعات قليلة ده اعجاب بس ممكن يكون اعجاب شديد وتقارب فى الاحساس حييجى بعده الحب
ده طبعا من وجهه نظرى
لكن بصفه عامة فاجمل حاجه اتكلمت عنها هى لحظة الفراق
انا طبعا بكره الفراق بكل معانييه بس انت وصلتها بشكل قمة فى الواقعية الرقيقة والاحساس الراقى
بيعجبنى جدا تنوعك فى الموضوعات
رائع
تحياتى واسفه على الاطاله

رؤية يقول...

لحظات الوداع هذه...!

احيانا نظن اننا ادركنا الاشخاص المناسبين فى الاوقات المناسبة
لكن كثيرا ما نقابلهم فى اوقات غير مناسبة او ربما بعد فوات الاوان
اى الثلاثة يكون الحقيقة فى كل مرة

لا اعلم

تصويرك رائع واتسم بالسرعة مما يتوافق مع الموقف

تحياتى لك

Unknown يقول...

الغربة صعبة والواحد لو استسلم لها حيضيع
الأمل كان لازم يركب معاه في القطار
ولا أقصد الشخص بل طيفه

رائع ونروتي مدونتي من تاني

ويبقى التواصل

E73 يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قصة واقعية تمثل الحياة التي نحن عليها هذه الأيام

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

سارة

شريكتى فى حب القطط

يسعدنى دائما تواجدك هنا بين كلماتى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نوارة

كنت اتمنا ان يكون البطل فى رفقة حبيبته

ولكن بكل اسف لم يحدث ولكن اعدك اننى ساحاول

ان اجد قصة بلا فراق

مع ان ذلك صعب جدا على انسان مثلة يعشق الفراق

الدائم والمتواصل

نورتينى يا نوارة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

شيماء زايد

صدقينى انا مش عارف اشكرك على ايه ولا ايه

بس بجد يسعدنى وجودك ورايك اوى اوى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

عزيزتى نصيرة

لك منى بكل ما يجول بقلبك واكثر

لك منى كل الود والاحترام

لك منى اجمل الامنيات الوليدة مع كل يوم

لك منى كل ما هو جميل قد وجد على وجه الارض

واكثر واكثر

وارى اننى لم اعطيك حقك المفروض على عاتقى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فراشة

بكل اسف الحب لا يحتاج الى مقدمات او الى وقت

حتى يثبت انه حب

ردى على تعليقك تجديه بمدونتك الجميلة

واشكرك للتواصل معى

لك منى كل الود والاحترام لشخصك الكريم

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

رؤية

دائما وحال الدنيا هكذا

نقابل الاشخاص الصح فى الاوقات الخطا

ولا اعرف لماذا

دائما والوداع رفيق اللحظات الجميلة

اشكرك لمرورك الطيب الذى وادنى وزاد كلماتى

تالقا بوجودك

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

استاذ معتز شاهين

والله انا كان نفسى اكتر منك انها تركب معاه

لكنها لو كانت ركبت معاه

كان بقى فيلم مش قصة قصيرة

اشكرك جدا

استاذى الفاضل

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

E73

يسعدنى تواجدك بعد كل هذا الغياب

حمدلله على السلامة

بجد والله نورتينى

وبكل اسف الواقع دائما ممتلىء بالالم

والفراق وهذا هو حال الحياة

محمد عبدالرحمن شحاته يقول...

موضوعك جميل جدا
وعلى فكره انا والله ما قرأت رسالتك على الإيميل
بس انا سعيد جداً بمرورك عندي
وانك مصمم على زيارة مدونتي
وياريت تتقبل مروري
واعذرني مره أخرى على عدم الرد على رسالتك

yoyo يقول...

صباحك سكر

انا بس هاسلم الاول
وبعدين اقرا و استمتع و ارجع تانى ارد بقى
يويو

yoyo يقول...

دائما ما تأتى الفرصة ولو نستطيع التعامل معها بالشكل الصحيح
تأتى تنير قلوبنا المظلمة للحظات سريعة خاطفة وفجأة ترحل عنا تاركة بداخلنا انكسار و قلب يئن من الاشتياق

قلوبنا حائرة
تنزف من الالم ولكن بلا طبيب
تلك هى حال الدنيا و حالنا معها لقاء وفراق

مهما كتبت مش هاقدر اعبر عن مدى الم ووجع الفراق حين نجبر عليه و نحطم بايدينا قلوبنا طاوعية لظروف واعذار حمقاء واهية
نعيش بعدها فى حزن وندم على ضياع حبنا

القصة عبرت بشكل جميل (كعادتك) عن مشاعر و الم الفراق ولكن يبقى بداخلى سؤال
كيف تحجرت القلوب هكذا ؟!!
كيف طاوعه قلبه ورحل ؟!!
كيف سيحيا بعيدا وفى اى مرسى سوف يجد الخلاص لقلبه الجريح ؟!!

دمت دائما وابدا مرهفا المشاعر و الاحاسيس

تحياتى
يويو

فشكووول يقول...

ازيك يا الهامى
ايه يا الهامى ... خايف من زيارتى ليه يا راجل انا مش بعض
انت شرفتنى ونورتنى وزدتنى فضلا
انت خايف تييجى عندى .. بس انا مش ابطل خالص آجى عندك عشان مدونتك جميله وفيها مشاعر نبيله وقصة جميله من قصص الحب والهيام وقطار الاسكندريه زى عبد الوهاب ما بيقول
يا وابور قولى رايح على فين
فرقت حبيب .. وجمعت غريب ..ز ما تقول يا وابور
على فكره انا كنت فى اسكندريه الاسبوع الماضى وشميت النسيم فيها ورجعت يوم الخميس الساعه 2 بالليل
اصل اسكندريه حبى وعشقى ولو انى لى عليها عتوبات كتيره
اهلا بيك فى فشكول ونورت وشرفت فشكول
تحياتى

ساره يقول...

احمد

قولي انا اتغيرت كيف؟؟
على فكره انا اخذت كل قططك عندي رهينه ...
القطط بترجع لما تجاوب
على فكره كوكي هو اللي استدرج القطط وجابهم عندي

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

سارة

شريكتى فى حب القطط

انتى كده سارة اللى انا اعرفها

ومش عايز اكتر من كده

اتعود على وجودك المستمر هنا

ومن ساعة ما غبت انا وانتى كمان اختفيتى

بس خلاص

بس انا فرحان بجد بوجودك هنا

وحسابى مع كوكى لامة يرجع

والقطط اللى عندك انا باحذرك من تعرض

بوسبس ليهم باى شكل من الاشكال

خدى بالك فتوش عندى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

الشاعر محمد عبد الرحمن

اشكرك جدا لاهتمامك

ويشرفنى دوما تواجدك هنا

thunder يقول...

مممممممممممم يخرب عقلك ياض هو انا مافيش مرة ادخل عندك بدرى طيب اية دا مممممممممم شكلى هدخل على منعطف تاريخى وهعلب هنا فى اساسيات المدونة يا احمد لانى متاخر فهعوض دا نياهاااااااااااااااااااااا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

زعيم الاشرار

اتقى الله

دانا غلبان

thunder يقول...

دا انا لسة هعلب يانى النت فاصل انته مامن نفسك اووى مع الشركة
والله كل اللى كاتبة راح

MǿиY El-Shreef يقول...

جميييييله اوي

الواحد مش عارف يلاقيها منين

سوبيا نعيطو وهنا نعيطو

عاااااا

بس والله جميله اوي

تسلم اديكي

zainab يقول...

أخى أحمد

السلام عليكم

كيف حالك

بجد أصعب شئ هو الفراق صعب قوى قوى و أجمل شئ هو اللقا بعد الفراق

تحياتى

mimi يقول...

حقا .. الوداع هو قابض روح اللحظات الجميلة
مدونة رائعة ودلوقتي عرفت يعني ايه " مشروع "
شكرا لمرورك وتحياتي

mimi يقول...

أنا بحب القطط أوي
وأحلي حاجة ان هنا فيه قطط كتيييييييير

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

يويو

الصباح السكر

له مكان لوحده

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

يويو

لا تلوميه فما بداخله اقوى واقوى

من اى الم يمكن ان يتحمله بشر

قلبه لم يكن متحجرا ولكن الايام اطاحت

وتطيح بكل من يقترب منه

لا تلوميه فانا ادرى شخص به

ولا تلومينى انا ايضا

تحياتى لقلمك الطيب

يويو

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

استاذى العزيز فشكول

انا والله مش خايف ولا حاجة بس الرهبة

اولا نورتنى ودايما ان شاء الله تنورنى كده على طول

اما عن عتابك لاسكندرية

فانا واثق انى وكل الاسكندرانيا مالهموش

اى ذنب اكيد العتاب ده لحد غيرنا

بس بجد نورتنى والله

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

زعيم الاشرار

ربنا حمينا من كل الاشرار

وده دورى علشان انخرب فى مدونتك براحتى

نلتقى هناك

يا زعيم الاشرار

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

MǿиY El-Shreef

تسعدنى زيارتك الطيبة جدا

واتمنا الا تكون الاخيرة

باذن الله تعالى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

زينب

شقيقتى الغالية

يسعدنى دائما تواجدك هنا

وطمنينا عليكى دايما

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

MIMI

اشكرك على التواصل والايضاح

ولكن الوداع ربما رغم قسوته يكون افضل

بكثير من البقاء

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

MIMI

مرسل اليك تحية من جميع القطط الموجودة هنا

ومنى انا ايضا

nasira2 يقول...

سلامى للغالى

الى بنورو ينور كل العلالى

كلماتك تبقى دائما فوق رؤوسنا

وفى قلوبنا مهما تغير الزمان

ولم نكن في يوم من الأيام

شكرا جزيل الشكر

وستبقى فى الذاكرة

انها بصمات من يديا ومن قلمى

ارجو ان تبقى راسخة كرساخة الجبال

الشامخة

لك كل المحبة

نبض اسكندرية يقول...

لو كان الفراق رجلا لقتلتة

:))

نورتنى يافندم بردودك وعجبنى جداااا ردك

دمت بخير وخالص تحياتى

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


متأسفة خالص على التأخير
شوية حاجات كدا

المهم ربنا ييسر الخير
دعواتك


بس مش قلت لى

ايه المفاجأة؟؟؟

ماليش دعوة
عاوزة اعرف

نبض الحياة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دوما انت مبدع اخى الفاضل ودائما ما تذهب بنا الى عالم اخر ملىء بالمشاعر الفياضة .
دومت مبدعا اخى .
وجزاك الله خيرا كثيرا على اهتمامك وسؤالك ومحاولتك لتفقد اخبارى ولكن انقطاع النت كان السبب وراء هذه الغيبة الطويلة ورغم انه لم يعد الى الان ولكنى سأتفقد احوال اخوتى من فترة لأخرى .
دمت بخير اخى الكريم .

وردة يقول...

والله يابني انا قولت كده في التعليق
"انا عارفة ان الحب ممن يكون من نظرة واحدة"
وكمان انا مؤمنة ان ربنا عز وجل بيوفق الارواح قبل لقائها
يعني كمان مش محتاج الثانية ديه
زي انت ما قولت عندي في التعليقات ممكن يحبو بعض قبل ما يتقابلو
بس اللي انا قولته كمان ان الحب بيحتاج وقت اكبر علشان يكبر
محتاج رعاية
يعني يوم واحد نبدء بيه
ممكن تكون البداية قوية جدااا زي اللي بتحكي عنها
ويمكن في جزء كده خلاني قلقانة من الحب ده
" انك لست حبيبى لان حبيبى لم يجعلنى اشعر بما جعلتنى اشعر به "
معني كلامها ان ليها حبيب تاني
مش عارفة انا كده فهمت صح ولا الكلمة كانت للتعبير عن مدي حبها ليه وبس
ارجو ان تعليقي ميكنش زعلك
اما فيما يخص اسلوبك فهو راائع كالعادة
بالعكس انت من ابرع الناس اللي بتجسد الحظات وبتعيشنا فيها
ربنا يكرمك ويوفقك
سلام

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نصيرة الغالية

لا اعرف ماذا اقول

امام تلك الكلمات الرقيقة التى اثق بانها

نابعة من قلبك الطيب

لا اله الا الله

ولا اجمل من هذه شىء اخر

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نبض اسكندرية

تغيم السماء فى الاسكندرية لغيابك

طبعا يا بنتى انا واثق من كل اجاباتى

هو انا شوية ولا ايه

نورتينى والله بجد

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

همس الروح

اسفك مقبول بس لو اتكرر انتى عارفة

كام قطة كده على الماشى

المهم المفاجئة

مفاجئة ايه

اصل انا اليومين دول دماغى مقطقطة شوية

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نبض الحياة

اول حمدلله على السلامة

المكان رجع ينور باهله اللى كانوا غايبين

بس يا رب الغياب لا يطول مرة اخرى

وان شاء الله النت يرجع زى الاول واحسن

باذن الله تعالى

لك منى اطيب التمانى بدوام الصحة والعافية

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة العزيزة

طبعا الحوار اللى دار بينهما لو كانوا استمروا

وما اتفرقوش ،، بالتاكيد ماكانوش هيتجوزه

فى نفس الوقت اكيد كان هيكون فى وقت للتعارف

اكثر وكان وقتها هيبان اذا كان حب ولا لاء

وبعدين فى حاجة اسمها النصيب ممكن لاهون سبب

نقابل ناس ينوره حياتنا باقى العمر

وممكن نكون بنتكلم مع ناس بيحبونا

واحنا بنحبهم واحنا مش حاسين ان هو

ده الحب الحقيقى

*******************************************
البداية يا وردة كانت فعلا قوية

وتستاهل ان الواحد يضحى من اجلها

وبعدين انا لامة باكتب

فى حاجات باكون حريص عليها

1- فى ناس مش بتحب الفراق

2- فى ناس مش بتحب الظلم

3- الخ الخ الخ

فانا باتعمد اسيب القصة تاخذ كذا اتجاه

وكل انسان يروح الاتجاه اللى يحبه

منها تشويق ومنها اثارة

ومنها جذب انتباه

************************************
" انك لست حبيبى لان حبيبى لم يجعلنى اشعر بما جعلتنى اشعر به "

تم ذكر هذه الكلمة لان مفهمومها عن الحب كان اقل من تلك المرحلة

بكثير جدا

ثم اننى اشعر بانك تظنين فيها سوءا

هل تتخيلى ان حب كهذا يمكن ان تسكن بداخله

بذرة خيانة ولو حتى كانت بذرة

غير صالحة

وردة لك منى كل التقدير والاحترام

لشخصك الطيب

يا

اجمل وردة

وردة يقول...

انت بنفسك اهه بتقول انو ممكن يكون حب او لاء وده الوقت اللي كان حيحدده
وهو ده اللي انا كنت بقصده فعلا
انت عارف الجميل في القصة ايه
انها قصة يوم
واليوم ده كان في حب وشوق ولقاء وفي الاخر فراق
يعني جمع حاجات كتييير ممكن ندورعليها في سنين
ومكنش في مجال للمشاكل والمسئوليات اللي بتعكر صفو حياتنا
اما مسألة القسمة والنصيب مش حقدر اقول عنها حاجة طبعا
ديه حاجة في ايد المولي عزو جل ومكتوبة من يوم الخلق ما بدء

واكيد انهاردة انا اتعلمت منك درس مهم بجد واكدلي انك انسان بتحترم مشاعر الناس اللي بتابع وبتقري كلامك
وفعلا القصة الواحدة بيختلف تفسيرها حسب كل شخص
لاء وكمان حسب المود اللي بتكون عليه وان بتابع القصة
فربنا يكرمك دايما وترضي كل الاذواق اللي بتابعك

وانا ما ظنتش بالبنت سوء لا سمح الله علي فكرة والا مكنتش سألتك
"مش عارفة انا كده فهمت صح ولا الكلمة كانت للتعبير عن مدي حبها ليه وبس"
لانك انت اللي كاتب وشاهد علي الموقف فحبيت استوضح منك فقط
ربنا يبعدنا جميعا عن الخيانة لانها ابشع جريمة في الوجود كله
وانا اصغر من احكم علي حد او اظن في حد سوء لاقدر الله
مرسي يا احمد ربنا يوفقك
وتبدع كمان وكمان
قولي كفاية رغي وامشي بقي
ههههههههه
سلام

جارة القمر يقول...

عندما نقسى على أنفسنا فلا داعي لانتظارنا رأفة الآخرين بك
هروب يتوالى بعده هروب
ماذا بعد؟؟؟؟؟؟؟؟

نستسلم نقول هكذا كان قدرنا ونعلق أخطاءنا على تلك الشماعة
لا ياصديقي استيقظ
تضيع الكثير من الفرص التي من الممكن أن تكون بها سعيدا
لماذا تستكثر على نفسك القليل من السعادة
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

غاضبة أنا منك .......... لايعجبني استسلامك ويأسك
فقط كنت مددت يدك وعانقت يدها وأكملت المشوار لا يهم بعد ذلك ماسيكون
احترامي
وأسفة لردة فعلي هنا ولكني قلقة عليك
كن بخير

Bant EL7ag Dracula يقول...

عجبتنيى جدا اااااااااااا

بجد بوست حكايييييييييه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة

اشكرك جدا على التواص المتبادل

واكيد انا كمان اتعلمت من كلامك حاجات كتير

السن لا يشترط بالحكم او الحكمة وردتى العزيزة

ولكن الاحتكاك هو العامل الاساسى

اشكرك جدا

واتمنا لك مزيد من التوفيق فى كل حياتك

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

جارة القمر

رجوعك بعد كل هذا الغياب يجعلنى اعجز عن الرد

واعتذر عن تسببى فى غضبك

ولكن يا عزيزتى هذا هو القدر ياتى بنا

ويفرقنا ولا حيلة لنا

هذا هو حال الدنيا

وحال البشر

اللقاء والفراق كالانفاس اتية وذاهبة

حمدلله على السلامة مدونتى كانت مفتقدة

اهم اعمدتها الجيدة

لك منى كل الود

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

بنت الحاج دراكولا

حصلنا الرعب يا افندم

وان شاء الله كل يوم من ده

تشرفت جدا بوجودك روحك الدموية

محبة الرحمن يقول...

بوست جميل

واسلوب رائع فى الكتابه

تذكرة

ما اجمل الحب ان كان فيما يرضى الله

وما اسؤاة ان كان بعيدا عنه سبحانه

فالاول مع الفراق يزيد وتذيد درجة صاحبه فى الجنان

والثانى يزينه الشيطان ليوصل صاحبه للنار

جزاكم الله خيرا

mimi يقول...

أحمد
ــــ

انا عندي فكرة
انا عند فكرة

mimi يقول...

أنت فين ؟؟

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

محبة الرحمن

زيارتك تشرفت بها اختى الكريمة

واتمنا الا تكون الاخيرة

ما اجمل الحب

عندما يكون فى الله

اللهم ابعدنى عما يقربنا من النار

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

انا اسف لانى النت فصل لمدة

واول ما رجعت لاقيتك مشيتى

وفكرة نفدت من المخطط

الجايات اكثر

اشكرك جدا لتواصلك مع قططى

فشكووول يقول...

السلام عليكم
انا جيت هنا امبارح وبعدين رحت زى ما قلت لى على جاره القمر وانت مدوخنى فين اعلق وبعدين ما لقيتش حل تانى الا انى ارجع للبوست الفائت واعلق فيه
اشكرك على تلعيقك فى فشكول وكل سنه وانت طيب
وتحياتى

فشكووول يقول...

على فكره
مش عتابى على اسكندريه لك ولا للاسكندرانيه
عتابى للمحافظين اللى بيمسكوا اسكندريه وخلوها مش اسكندريه وباعوها وباعوا البحر وكل حاجه وحجبوا البحر عن الناس وعن الاسكندرانيه وعن كل الدنيا وكأن البحر دا عوره لازم يخبوه .. عملوها قبل كدا فى كورنيش النيل بالقاهره وبيعملوها فى كل الكرانيش فى مصر
اما الاسكندرانيه دول كلهم عسل وسكر كمان
تحياتى

فشكووول يقول...

الهامى 2
لا ياحبيبى انا مش بينضحك على
عايز تبقى جنبى وانا رئيس ... اعمل زى كل الناس وقدم السبت واللى يقدم السبت يلاقى وظيفه محترمه جنب فخامتى وبعد ما تقدم السبت ممكن بقى تبقى جنبى وتاخد حتة لحمه وكمان ممكن اديك لقمه فطيره كدا على قدك ومش تشبعك ... بس يعنى ممكن اخليك تدوق كدا على قدك احسن من ما فيش ... طب بذمتك مش انا كدا رئيس 10/10
امال ايه منوفى بقى
تحياتى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فشكووووووووول

استاذى العزيز اشكرك جدا

لتواجدك عند جارة القمر

ربنا يكرمك باذنه

وكل سنة وانتى بخير

ومدونتك دايما منورة كده على طول

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

عم فشكووووووووول

اما بخصوص الاسكندرانية انا باشكرك جدا على كرم اخلاقك وباتمنا انى اشوفك لو جيت اسكندرية تانى

*****************************

اما بخصوص السبت انا تحت امرك

قولى فين السبت علشان اقدمه لحضرتك

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / جميلة القصة جداً عالم تانى وأجمل حاجة إنه قطار إسكندرية .

حياتى نغم يقول...

جزاكَ الله خيراً على إحساسك الراقى مع زملائك فى أسرة التدوين بوركت وأسعدك الله ، بإذن الله سأزورها وفاءاً لها ولك وللمعلومة ستكون زيارتى الأولى لها .
ومبروك صور القطط الجديدة جميلة جداً وخصوصاً أمن المدونة ، وفقك الله فى كل حياتك آمين .

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

حياتى نغم

يسعدنى دائما تواجدك وكلامك الطيب

فى هذا المكان الذى يضىء اكثر بوجودك الكريم

اشكرك لرايك فى القصة

واشكرك لحبك للاسكندرية

واشكرك لوفائك وهذا ليس بالغريب عليكى

وتشكرك قططى لشكرك لهم

فكرة من الزمن ده يقول...

يارب يكون الخط وضح دلوقت

mimi يقول...

طيب انا رحت عند فكرة ولا جالي اي فكرة

mimi يقول...

أحمد .... انت فين؟
أنا هنا والقوات جاهزة
أنت بس ترسم الخطة ... وهجووووووم

mimi يقول...

أنا مش عارفة دايما تختفي كده...
طيب والجيش أوديه فين؟؟؟

mimi يقول...

نام أنت وسيبلي المدونات أحرسها لوحدي
يا باشا الدور عليك

تعرف ،،، عمو علاء قال هيجيبلنا شوكولاته

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فكرة من الزمن ده

كله تمام والحمد لله

وجارى قراءة الموضوع

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

كده بردوة ماكانش العشم

انا بادور على مترجم

خليكى جازة على طول

nasira2 يقول...

مساء الانوار احمد

مرورى للإطمئنان ولى إثبات حظورى

مع تحياتى واخلاصى

بالتوفيق

mimi يقول...

فيه أجتماع عند فكرة الساعة 11 مساءا
برجاء عدم التأخير
قول لثندر وهاتو في ايدك
وبعد غذنك هاخد القط الحارس الأمني الخاص علشان يقعد بدالي شوية في الحراسة

mimi يقول...

فكرة عرفت وانت كده عرفت بس ناقص زعيم الأشرار

سيبله خبر وهاته معاك

mimi يقول...

أنا من رأيي نعمل مدونة نتشات فيها أحسن
هههههههههههه

mimi يقول...

الحفلة بدأت ....
ومفيش حد غيري حضر

عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

mimi يقول...

ثندر جه .... وكرومبو وسحس وشلاطة

عمرو جويلى يقول...

صديقى أحمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أشكرك على دوام تواصلك الطيب ودائما ما تكون أنت سباق بالخير مع أنى مقصر دائما فى حقك أخى الفاضل فتقبل أسفى

عمرو جويلى يقول...

صديقى أحمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دائما أنت رائع وننتظر إبداعاتك المليئة بأعلى مشاعر الرومانسية الجميلة
دمت مبدعا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نصيرة الغالية

حضورك دائما يشع نورا للسادة القطط

الوجودين هنا فلا تغيبى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

والله انا اسف جدا

ومش عارف اقولك ايه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

طبعا القطط كلها تحت امرك

وانا بنفسى هاديهم العنوان

بس حق التاكسى عليكى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اللؤلؤة

اشكر الله اخى الفاضل

فاللقاء فى حب الله اعز واجمل

mimi يقول...

منور

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

اوكيه وانتى من اهله

mimi يقول...

انت مش هتكتب تاني ......
هتقضيها حراسة...
بجد البوست الجديد عجبك؟
بصراحة

mimi يقول...

بصراحة ايه رايك
وكان عاوز يقوللها ايه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

اكيد طبعا

جميل والله وروحك المرحة اجمل ما فيه

mimi يقول...

برج الميزان

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

انا كنت مش بحبك دلوقتى

شوفتى بحبك من زمان

هو ده انسب رد للورقة المكتوبة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

مين برج الميزان

mimi يقول...

جاوب علي السؤال

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

انا والله مش شايف السؤال

لو قصدك على برج الميزان

طيب اشمعنا البرج ده بالذات

mimi يقول...

فكرة عندي دلوقتي ........ هجوم عند فكرة

mimi يقول...

هجوم

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

على مين

mimi يقول...

http://i42.tinypic.com/2m4r5h0.jpg

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

الراجل ده كان لازم يموت بعد القلم الرابع

mimi يقول...

علي فكرة ...
الهجوم علي فكرة
ييييييييييه
الهجوم علي فكرة






ااااااااااه علي مدونة فكرة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

علم وسينفذ

nasira2 يقول...

انا انتظر ك هناك كما عودتنا
ارجو ان تكون حاظرا

تحياتى واحترامى

نهر الحب يقول...

جميلة اوي ومليئة بالاحساس

بس انت سيبتها مفتوحة جدا حتي في تفاصيل نحب نعرفها بس جميل انك تسيب كل واحد يتخيل شكل العلاقة وهل دي نهايتها واللا لا

تحياتي

انت اسكندراني
وانا كمان