BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الأحد، 28 يونيو، 2009

حبيب العمر

السابعة صباحا واحدى عشر دقيقة


الدمع الساكن فى عيناى يكوينى
آه يا حب العمر كيف ترحل وبجرحك تبقينى
كيف ترحل وتترك ذكرياتك تبكينى
أما عز عليك دمعى فى صمت الليالى
يا حبا لم تغفل عينى عنه أو يتركه خيالى
أتركنى فآلمى منك يزاد
وغيرى يتألم لجرحى يتآلم من البعاد
وفائى لك حطم فى القلب الفؤاد
اجهض الفرحة على وجهى
اعلن فى مدنى الحداد
سنوات ً وسنوات مرت كالثوان
بلا فرح بلا غرام بلا نسيان
الا يكفى هذا أما آن الاوان
اتركنى احيا لغيرك اتركنى اعطيه الامان
آه يا حب العمر مازال نبضك يُحينى
ما زال يهزم كل نبض يقترب منى ليروينى
كيف لغيرك ان يسكننى وانت دوما تنادينى
اتركنى فلا احتمل الشتات بينكما
اتركنى فلا احتمل دمعً آخر يحرقنى ويشجينى
آه يا حب العمر الراحل
كيف لعبقك أن يآسر كلماتى
وينشق قلمى عن ممتلكاتى
وتصير عينى بين القلوب تبحث عن ذاتى
ويهيم فكرى شاردا فى طرقاتى
آه يا حب العمر الراحل
لا تشعل بركانك بداخلى فقد سئمت انينى
آه يا حب العمر الراحل
أشعر بك دوما تحتوينى
اتركنى فلا اقوا على الاحتمال
اتركنى يا عشقى الاول والاخير بلا جدال
أه يا حب العمر إلى هذا الحد منك يكفينى
************
يا ريت تشوفوه

93 التعليقات:

وردة يقول...

اول



تعليق


للمرة التانية


هاهاهاهاهاهاهاي

وردة يقول...

انا


مش


مصدقة

ده انا


الاولي

وردة يقول...

يا حظك



يا وردة



الاولي



دايما



يابنتي

وردة يقول...

حرد




الاحتلال



بأحتلال




مضاد

وردة يقول...

البادي


اظلم


يا احمد

وردة يقول...

الحمد لله



حتي فراشة



مش هنا



ده ايه الهنا ده

وردة يقول...

انا عايزاك


قعد


تعد


التعليقات


واما تزهق


قولي

وردة يقول...

مش من حقك تزهق



انت عارف ليه



علشان انت اللي بدأت


وانا لازم اخد تاري



حقي بقي



ولا ليك رأي تاني

وردة يقول...

سمعيني صوتك



كده



يافراشة



ايه



مش سامعه

وردة يقول...

الله عليكي


10 تعليقات



لوحدك



دون منافس



ماشاء الله



انجاز والله

وردة يقول...

خلاص



بجد


اخر



مرة



حقرا البوست وارجع

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

صـــــــــــــــبرنى يا رب

كل مفترى وله يوم



التعليق ده علشان خاطر ميمى

ربنا يرجعها لنا بالسلامة

وتنور مدونتها من تانى يارب

وردة يقول...

كيف تطلب من حب عمرك ان يرحل
وهو الحب الصادق الوحيد الذي مر بحياتك
ان رحلت صاحبته فليس ذنبها
ولكنها تركتك تحيا في حبها
اعطتك كنز كبير اعطتك الحياة في هذا الحب
مهما كان المك في بعدها عنك
لا يساوي الم فراق الحب ذاته
لا تستطيع ان تلوم الحب ان ظل يعطيك الحياة
ولا حتي تستطيع البعد عنه
والا كنت فعلتها منذ سنوات
حاول ان تعيش حياتك
ولا تضيع عمرك في جدال انت الخاسر فيه
لانك من مجدت هذا الحب وعشت اسير له
حتي وانت تطلب منه الرحيل وصفته بالعشق الاول والاخير
اليس هذا دليلا علي انك تحيا به
فلا تطلب منه الان الرحيل
ولكن كن رحيم بنفسك
وحاول ان تعيشك حياتك
لعلك يوما تصادف حب حقيقي يستطيع ان يحي قلبك من جديد
الكلام اكثر من راااائع
ربنا يوفقك دائما
ويكرمك ان شاء الله
سلام

وردة يقول...

انا مفترية


في وردة في الدنيا


مفترية



كده



اوكي


سلام بقي


انا مروحة


سديت نفسي عن الاحتلال


ومن غير سلام كمان

ديالا يقول...

البوست ده مسني اوي

يمكن يكون لمس حاجه من احساسي او تجربه مريت بيها

بس عموما انا حساه اوي

احييك عليه

تقب مروري

ديالا يقول...

وبعدين لو ورده احتلت المدونه قلي بس

وانا اجيب جيش ونحرر المدونه

احنا في الخدمه

صباح الخير ياورده

عشان بس متزعليش مني

وردة يقول...

يا صباح الفل يا ديالا


بقي


مش تقفي جنبي


عجبك يقول عليا مفترية


طيب خديلي حقي الاول


وبعدين نشوف موضوع الاحتلال ده


ولا يعني علشان انا وردة وضعيفة


حيقول عليا مفترية ومحدش يقف معايا


ولا حنخاف يعني علشان هو صاحب المدونة

ديالا يقول...

قال عليكي مفتريه

لا طبعا مش يرضيني خالص

طب ايه رايك بقي هجيب كل العيال

ونجي نحتل المدونه عشان يعرف يتعامل ازاي مع الورد

esraa يقول...

:(

7annen يقول...

جميله اوى بجد تسلم ايدك احساسها بيوصل للقلب علطول

حنين

فراشة يقول...

نعم يا ست وردة
عايزه ايه
ما انتى اهو قمتى بالواجب

براءة المرة دى يا احمد
مافيش احتلال
كفايه الست وردة

الله يقويك يا احمد
حتقدر على الاحتلال ده ازاى

بس كالعادة قلمك يبدع
ما اجمل الوفاء والاخلاص لحب مضى
اتمنى لك السعادة بكل معانيها
واتمنى ان تجد الحب الذى يعوضك عما مضى

E73 يقول...

جميلة جدا يا الهامي حقيقي معبرة خالص

ربنا يهون علينا جميعا

ديالا يقول...

ورده هو خلاص صعب عليا

تيجي نسامحه المره دي

حرام عشان الققطط مش تتفزع

بس المره الجايه بقي احذرنا وانت بتنزل اي بوست جديد

بدراوى يقول...

جميل يا احمد
ربنا يسعدك بحب العمر
دوماً

adel يقول...

حلو قوي يا احمد :):)

وفائى لك حطم فى القلب الفؤاد
اجهض الفرحة على وجهى
اعلن فى مدنى الحداد

حلوة جدا الحتة دي

و متشكر علي سؤالك الدائم عني

و تاني بكرر حلوة قوي يامعلم

مصعب صلاح يقول...

السلام عليكم

بجد رائعة جدا وفيها احساس عالي

ربنا يديم على حضرتك موهبتك يارب














الاوضة اللي بنام فيها ف التالت وأخويا لما ناداني كنت فوق

يبقى ذهبت على عجلة ولا لاء

تقبل مروري

ويسقط الاحتلال

اللؤلؤة يقول...

السلام عليكم
صديقى أحمد
وما زالت السماء تمطر علينا من روائع حروفك وإبداعاتك الرومانسية
تقبل مرورى

اللؤلؤة يقول...

السلام عليكم
صديقى المخلص أحمد
بجد جامدة جداً ومن روائع حروفك ولكن أقدم لك إحتجاج شديد اللهجة على هذا الإحتلال الدائم لمدونتك
ههههههه
تقبل مرورى

حلـم،، يقول...

اتركني فلا اقوى علي الاختمال رنت في قصري فسجلت مروري علي ان يكون ليس اخر وصلي دمت بود ايها المدون المحبوب والشهير

romansy يقول...

شوفت يا عم الانجليزى ورده احتلك اهى
العين بالعين

جحا المصرى يقول...

الل عليك وعلى كلماتك الساحرة بجد
كلك احساس
أتمنى دوام التواصل

romansy يقول...

حبيب العمر يسكن داخلنا
فكيف يرحل بعيدا وكل مانبتعد عنه نقترب منه
ولا نعلم الى اين الرحيل

mohamed ghalia يقول...

تااه عليك يا أستاذى
كل إحساس بجد
ربنا يسعدك دايما

ঔღঔ نـــوارة ঔღঔ يقول...

يسلملنا احساسك الرااقي

كلمات اكثر من رائعة ولامست احساسي

مبدع مبدع بصياغة حروفك

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / تحياتى لفكرك المبدع والمتجدد .
جميله فكرة ميمى ترجعى بخير بإذن الله .
آمين .
ورساله كمان بقرأها لما بفتح مدونتك فلسطين ماذا فعلت من أجلها .
بسببك برضه ولا من الويندوز عندى ؟.

EMMY BABY يقول...

بجد احساسك عالى اوى

دايما شاعر يا احمد

ربنا يسعدك دايما

تحياتى

ايمى

صوت من مصر يقول...

مش عارف اقولك ايه يا احمد
البلوج عندك مش محتاج احتلال كفايه الى عملوه الناس

شموع يقول...

السلام عليكم
إحساسك عالى جداً ودايماً مبدع
فسلم قلمك ودامت حرفك
دمت بكل الخير

حنان الشافعي يقول...

جميله يا احمد

دمت مبدع

yoyo يقول...

صباحك سكر
الله يسهله يا وردة بقى

كدا يا احمد فين تعليق الناس اللى متاخرة بقى
طيب اروح اقرا وارجع تانى

yoyo يقول...

آآه يا حبيب العمر
اتركنى واعشق
انا لست سوى ماضى ولى ولن يعود
حطم قيود الذكرى من قلبك
واجعل من حاضرك شفاء و دواء
يقتلنى المك والم غيرك لجرحك
ولكن هل للحب نختار ؟!
اعطها الفرصة لتحيا بجوارك
لا تقتل الفرحة بيديك
انا بقلبك احيا ولكن هل يوما ما سنلتقى؟!
اعلم انه محال ان نلتقى وكم يسعدنى وفائك رغم البعاد
ولكن يجرحنى عذاب قلبك و شتات فكرك
اعطها الفرصة لتحتل و تملأ فراغ تركته انا دون عودة
فقط اخرجنى من عالمك وادخلها الى دنياك
اتركنى لعالمى و اعشق من هى بين يداك

مصعب صلاح يقول...

السلام عليكم
استاذ أحمد

على عجلة ، المقصود منها السرعة مش عجلة اللي هي بسكلته

وبعدين أنا مش باعرف اسوق عجل

وعلى رأي المثل

في التأني السلامة وف العجلة الجرس

تقبل مروري

yoyo يقول...

أخبرنى كيف لى ان اساعدك
يقتلنى المك و حيرتك
و يزيد وفائك لحبيبتك حبى لك اكثر واكثر
منعت نفسى عن حبك
حاولت وأد نبض قلبى النابض لاجلك
حاولت مرار و تكرار
ولكن دوما افشل ولا استطيع
كيف للروح ان تسلب من الجسد ؟!
كيف للحياة ان تخلق من العدم ؟!
انت لى الحياة و الحياة بدونك موت لا يحتمل

ليس بيدى سوى حبى وقلبى
ليس لدى قدرة على جرحك اكثر
فانا اعلم انك للحب سيدى تعشق
ان كان وجدى يزيد الجرح و يالم القلب
بالله عليك لا تتأثر
يكفينى احساسك و شعورى بان ليا فى القلب مكانا
قد لا املك الكثير من القلب
ولكن املى ان املك القلب يوما
لا الومك على عشق الماضى
ولكن هون على قلبك ونفسك
لا تجعل نفسك للماضى عبدا
فانا اعلم ان مارحل هو الحب الاول و الاخير
ولكن رحلت ؟!
فكيف للحياة ان تنبض ؟!
ام ان تحيا بلا نبض او تجعل للقلب نبض جديد ؟!
انت من بيديك الاختيار
وانت فقط سيد القرار

yoyo يقول...

البوست دا وجعنى اوى بجد يا احمد
حيرة القلب وصراع الفكر
بين ماضى راحل و حاضر ينبض
انا تخيلت رد لكل منهما ايه ممكن يكون

تصرفها
بس راى ان الماضى بيكون جوانا مش نقدر

نمحيها وبرده مش نخليها يسيطر علينا و

نعيش فيه

كلمات كلها احساس و حيرة نابعة من القلب
ربنا يسعدك ويسعد قلبك يارب
تحياتى
يويو

عاشقه الرومانسيه يقول...

جميله بجد
تسلم ايدك

بس ليه دايما مش بنخرج احسن ما عندنا الا فى لحظات الالم؟

دمت مبدع

المهاجر يقول...

بوست جميل ورائع

شكرا على مواضيعك الجميلة

yoyo يقول...

مش قاادرة مش احتل
يا ناااااااااااس
يالا على البركة هجووووووووم

yoyo يقول...

ربنا يرجعك لينا بالسلامة يا ميمى
و الله هتوحشينا

yoyo يقول...

فينك يا ثندر
يارفيق الكفاح بشندويتشات الحلاوة ام فستق بقى

yoyo يقول...

هو مش فى حد هنا ولا ايه
طيب حتى كوباية شاى
ولا حتى مصاصة كدا على الماشى

yoyo يقول...

أحـــمد
هو انت هتسيب ساحة المراجيح قصدى المدونة كدا لوحدها
بس مش تخاف فى الحفظ و الصون بقى
وبالنسبة لموضوع الشغل الجديد اللى انت جايبه ليا فى المدونات دا برده موضوع تمام انا قلت راى عند ماما الفراغ

yoyo يقول...

اقوللك انا ناقص
اخد توكيل رسمى فهمى نظمى وارد على تعليقاتك بقى وخلاص
احتلال ازلى بقى يا بنى
هتعمل ايه
لا مفر

MaNoOoSh يقول...

كم يؤلمنا الرحيل
ولكننا حقا
ومع كل أسف
لا نملك مع الرحيل شيئا
سوى الذكريات
بحلوها ومرها
وان كنا لا نتذكر سوى لحظات السعادة
وقتها
كم يؤلمنا واقع اننا مازلنا نحيا الآن فى الواقع
ومع الواقع لابد أن نبحث عن لحظات السعادة
هناك قلوب تحيا لنا
هناك قلوب نحن بسمتها
هناك قلوب قادرة على اسعادنا
فقط لو نظرنا لحظة للواقع.. وتصنعنا نسيان الفراق

قلب ارهقته الاحلام يقول...

جميييلة اوي بجد

تسلم ايديك يا احمد

انا هاجي تاني اصل فيه قطة خوفتني :)

جارة القمر يقول...

يانهار يانهار

انا جاية متأخرة

طيب اما احجز مكاني الستين ولا المية

انا ضغطي ارتفع

جارة القمر يقول...

معلش عالتأخير بس هي الكهربا بعدين حد يصحى من النوم يفكر ينزل بوست

دماغك صاحية على طول اللهم لاحسد

يمكن يكون البوست سبعة مساء

انا ابتديت اخرف معلش

جارة القمر يقول...

الله عليك بجد احساسك عالي جدا

كلامك رائع ومبدع أنت كالعادة

لا تحرمنا من عبق كلماتك

استمر

مودتي

smilyrose يقول...

أه يا اخى الغالى

الم اقل لك دوما انك تلعب على اوتار

احزانى وتتلاعب بالالامى ولكن لك منى تلك

الكلمات حبيب العمر انت بكيانى

رغم بعدك فانت تحيا بكيانى

تبض بوجدانى مهما بعدت عن المسافات

فستظل دائما بوجدان

دمت اخى

وردشان

روح الحب الصادق

رؤية يقول...

سيمضى الحب الاليم الى نسيان
وتصير حياتك بلا هوان
بلا انات
بلا اهات

وتتوالى الايام
وتستمر الحياة
ولا تتوقف عن حب فقدناه

تحياتى

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / أشكرك على اللينك حجربه بإذن الله .
زيارتك مدونتى تسعدنى خليك متابع التعليقات كل يوم بقرأ الجديد والتحيات لعملك الطيب .
ننتظر من بحر خيالك المزيد .
جزاك الله خيراً .

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / حبيت أبلغك إن زار مدونتى وعلق على شعرك ثلاث أشخاص من فلسطين اثنان منهم من غزة الأبيه .
بحر الإبداع ، هديل المشهراوى ، الشارع الفلسطينى .

حياتى نغم يقول...

ده دليل على إن أى كلمه طيبه بيوصلهم صداها ربنا يتقبل منك .
بحاول أحتل المدونه :)
كفايه كده تحياتى .

فراشة يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
آدى آخرة احتلالتك للمدونات
وقعت يا احمد فى عدوان ثلاثى
وربما يصبح رباعى
فالافضل نسميها حرب عالمية

الله يقويك
حذارى حذارى من الاحتلال

ساره يقول...

كنت دائما اعتقد ان عذاب الحب قاسي
لكني لم اعرف ابدا بأن الوفاء فى الحب اقسى

جميله كقلبك يا احمد

اعذرني على التأخير

thunder يقول...

ممممممم فينك ياض وحشتينى جدا اخبارك اية وفينك ولو تعرف عن عن مربع الشر قولى واظاهر وبان
اخى العزيز دمت يارب فى رعاية وحفظ الله دائمااااااا
وبكل حب و ود

فشكووول يقول...

ازيك يا احمد
هو ايه الحكايه
هو رحل ولا لسه قاعد
حب العمر الراحل ولا حب العمر الحاضر
حيرتنى معاك

يا خويا الولاد عمالين يجيبوا الاحاسيس دى كلها منين

عمالين يكتبوا شعر وكلام حلو وكلام عسل
وفشكول قاعد والحاجه كل يوم تديه من المنقى خيار

بس الشباب كله حيويه واحساس ووجدان
وخصوصا احمد فى كلماته بس بلاش حب العمر الراحل

خليه حب العمر الحاضر
ويسعدك ويهنيك
وتحياتى

الفراشة الصغيرة يقول...

اولا وحشتنى خالص يا احمد

وكلماتك الحلوه دى وحشتنى

بس اسمحلى ازاى بعد كل هذا الحب

تقول
اتركنى يا عشقى الاول والاخير بلا جدال

قدرت ازاى تقولها

على الرغم من قوه الحب الا ان الجمله دى تدل على قوه الجمود فى الحب

yoyo يقول...

صباحك سكر

هو انت مش ناوى ترد علينا ولا ايه
ماشى ياعم الله يسهله بقى

خلى بالك لك معايا حساب
صبرا بس عليا

يويو

قلب ارهقته الاحلام يقول...

خلاص خلاص سماح المرة دي :)

هي قالت مش هتعمل كده تاني

بس بشرط تلبس تاج الاحلام :D

هااااا موافق ولا نضحي بالقطة (:

MaNoOoSh يقول...

أيوة يا احمد النسيان بيتصنع
لما قلوب صافية نورت حياتنا ترحل

نقدر نحتفظ بشوية نور من القلوب دي تنور بيه حياتنا فى عدم وجودها

نقدر نعيش مع الواقع ونخلي نور قلوبهم يفضل ينور حياتنا ويدلنا على السعادة

بس المهم اننا نسعي مع النور ده احنا كمان علشان نشوف السعادة
هو دة كان قصدي من تصنع النسيان

(على فكرة انا بعتلك رسالة.. اقرأها بس من غير ضرب هههههههههه)

kimo يقول...

جميله ولذيذه
واحساسه رائع
تقبلي مروري

جارة القمر يقول...

كنت هنا

شجر الليمون يقول...

السلام عيكم

بعد هذا الحب
لماذا نستجدي الخريف

احساس قوي

MaNoOoSh يقول...

انا بعت الرسالة تاني
يارب تكون وصلت

gogo!sf يقول...

صباح الانوار يا احمد

اخبارك ايه يارب تكون بخير



يعنى انت بتطلب منها ان ترحل وهى حياتك وعمرك
بتطلب منها تبعد عنك لكى تحيا وتعطى الامان لغيرها

هى احساسك الصادق
هى حب العمر
هى اللى تشعر بها دائما تحتويك داخلها

كيف تطلب منها ان ترحل بعد كل هذا

بجد البوست جميل ومتناقض اوى لانه يظهر حيرتك وترددك بان تبقى معها او ترحل عنها

بوست يجنن جد

تسلم ايدك يا صديقى

ghorBty يقول...

السلامـ عليكمـ

كالعاده ..

احساس مرهف .. وكلمات رائعه

ادامـ الله عليك فضله ..

سجود يقول...

ما شاء الله دائما احساس مرهف ويارب دايما وننتظر المزيد

فشكووول يقول...

يا احمد
انت قافل التعليقات على بوست يا نفسى ولا ايه .. مش عارف اعلق على موضوع يا نفسى

ديالا يقول...

احمد

مش عارفه اعلق علي موضوع ياانفسي

اله كنت عايه اسبق ورده وفراشه

رؤية يقول...

ليه شايل الكومنتس من البوست الجديد
عموما حالة حوارية مع النفس جميلة
والاجمل اسلوب سردها

تحياتى لك

saheda.com يقول...

حمله دعم قناه الهدى الاسلاميه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تتعرض قناة الهدى الناطقة باللغة الإنجليزية لدعوة غير المسلمين إلى أزمة هذه الأيام وتحتاج للدعم قبل أن تسقط !

وقد دعا فضيلة الشيخ / محمد حسان كل قادر مستطيع ولو بالشيء اليسير أن يساعدة القناة في أزمتها

وقد قال حفظه الله بأن الأمة تأثم إن سقطت هذه القناة !

فها نحن الآن نضع بين يديكم حملة لدعم القناة للنهوض بها فمن يستطيع المساعدة فاليفعل كذلك نرجو نشر هذه الموضوع في كآفة المواقع والمنتديات

طرق الاتصال بالقناة من الموقع الرسمي لها

Email: feedback@huda.tv

Office Tel: +202 3 8555 252

Office fax: +202 3 8555 254

LIVE Tel: +202 3 8555 248/249

بيان من موقع القناة لمن يريد رعاية برنامج .. عبر هذا الرابط
http://huda.tv/pages/sponsor_form.html

فمن لم يستطيع المساعده بالمال ينشر الخبر فى المنتديات والمدونات

اروا الله من انفسكم خيرا

جارة القمر يقول...

ياااااااااااااانفسي

خلتني عايزة ازغرد


فرحت اوي لما حسيتك فرحان ومتفائل

تمسك باي قلب ممكن يداوي جراحك

كن بخير اخي


مودتي

hasona يقول...

السلام عليكم

أحمد ( باشا)
بأعتذر عن التأخير
والتقصير المزمن ده
،،،
كلماتك تخترق من به صمم
وتحرق من به قلب ينبض

عندما يتمكن منا الحب
ونعشق ونهيم بالمحبوب ليل نهار
ونستسلم للمحبوب وتخترق كلماته أحشاءنا
فتصيب منها ما تشاء
وعندما تغيب صورته
يسكن حزن كبير
وتسيل دموع تحرق
وجروح تنزف
فنفكر في الاستبداد(ويعلن الحداد وتنكس الاعلام في البلاد)
وعن طريق الاستبدال
ونري أن المعاناة والحزن الي زوال
وقد تخف عن القلب الاحمال

ولكن هيهات هيهات
،،،
كلماتك جميلة حزينة تحمل ندي الصباح

فهل هناك امل

تقبلي مروري
وتقبلني ضيفاً(ثقيل الوزن خفيف التنقل)و

تحياتي

saragebaly يقول...

السلام عليكم ،،

جيت اشكرك على سؤالك الدائم عليّ

بجد كل كلمات الشكر مش هتوفيك حقك

قافل الكومنت على البوست الجديد؟؟

تصدق لو قولتلك ان دة اكتر بوست عندك لمسني

واني من غير ما احس لاقيت دموعي بتنزل مني

اصل كان نفسي اقول الكلام دة لنفسي
بعد ما غاب العقل والقلب والروح من الجسد

بس للاسف لاقتها هي كمان غابت


بشكرك مرة كمان على سؤالك الدائم

دمت ودام قلبك ونفسك بكل خير

سارة

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أخى العزيز / احمد

أولا بأشكرك على سؤالك الدائم ،
و معلش مقصرة فى حق الجميع ..

ربنا ييسر و استلم التكليف بس
ساعتها نشوف حكاية الفيتامينات والمقويات دى


دمت و دام قلمك مبدع

كيــــــــــــارا يقول...

فلا احتمل دمعً آخر يحرقنى ويشجينى
آه يا حب العمر الراحل
كيف لعبقك أن يآسر كلماتى
وينشق قلمى عن ممتلكاتى

**************

كلمات تخلي القلب يقطر دم

جميله اوي وحساسه اوي


مانع التعليقات في البوست التاني ليه

مالك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

saheda.com يقول...

النائب مشير المصري رئيس "الحملة الدولية للإفراج عن النواب المختطفين".. هل لكم أن تعطونا تعريفًا بالحملة التي ترأسونها؟

** بدايةً.. دعني أشكر "المركز الفلسطيني للإعلام" على اهتمامه الكبير بهذه القضية المهمة، ونحن نؤكد أنه مضى ثلاثة أعوام متواصلة على اختطاف نواب المجلس التشريعي الفلسطيني من قِبل الاحتلال الصهيوني أمام مرأى العالم ومسمعه، وهذا شكَّل سابقة خطيرة وجريمة سياسية وانتهاكًا صارخًا لمبادئ القانون واتفاقية "جنيف" الرابعة، ناهيك عن تجاوز الاحتلال قواعد الديمقراطية وأسس احترام إرادة الشعوب.

وإن الاحتلال الصهيوني يصر حتى الآن على انتهاك كرامة الديمقراطية بل ومحاكمتها من خلال استمراره في اختطاف النواب وتقديمهم إلى المحاكمات، والإمعان في ذلك بتمديد محكومياتهم غير الشرعية بعد انتهائها؛ بغية تغييبهم خلف قضبان السجون طيلة الدورة الانتخابية.

ومن منطلق رفضنا القاطع لاختطاف النواب ومحاكمتهم، واللذين شكلا محاكمة للديمقراطية واختطافًا لنتائجها، وإدراكًا منا أن مكان هؤلاء النواب المختطفين ليس في أقبية السجون ولكن في مواقعهم البرلمانية التي اختارهم لها الشعب الفلسطيني عبر صناديق الاقتراع واستمرارًا للجهود التي بذلت دفاعًا عن هذه القضية، وتوحيدًا لطاقات البرلمانيين والأحرار في العالم وصولاً إلى فجر حرية النواب المختطفين.. فقد قرَّرنا إطلاق "الحملة الدولية للإفراج عن النواب المختطفين".

ونحن في "الحملة الدولية للإفراج عن النواب المختطفين" نؤكد رفضنا القاطع للقرصنة الصهيونية والتدخل الفظ في الشأن الداخلي الفلسطيني ومحاولات تغيير الخارطة السياسية الفلسطينية عبر اختطاف النواب ونسف الخيار الديمقراطي، ونطالب بضرورة تحرك المجتمع الدولي لحماية القيم الإنسانية والأخلاق الديمقراطية ومواجهة الانتهاكات الصهيونية للأعراف والمواثيق الدولية، كما ندعو البرلمانيين في العالم وكل الأحرار إلى الانضمام إلى هذه "الحملة الدولية للإفراج عن النواب المختطفين" وتحمُّل مسؤولياتهم في الدفاع عن الديمقراطية، والعمل على تشكيل رأي عام عالمي ضاغط للإفراج عن النواب وتجريم هذه السياسة "الإسرائيلية" الخطيرة.

الايــــــــــام يقول...

مررت من هنا صدفة .... وأي تنهيدة

حزينة ألقت بي وسط هذا اليم المتألم

حبك

ألمك

ومعاناتك

وآآهاتك

هكذا انت دائماً

تأتي كغيمة محملة فتمطرناا جمالاً

وتصافحنا بكلمات يفوح شذى عطرها

في هذا الزمان الذي

أصبحت نسماته تسـطر الآآهات والآآلم

ولكن بالرغم من كل هذا وذاك

تجرعنا من كأس حرفك الرائع

المعنى الحقيقي لثمال الهذيان




دوم بروعة حرفك وقلمك

فقط .... كن بخير


ولا تجعل نفسك في كوابيس الحياة فإن جاريتها ستضيع بينها


اخيرا اقول عذرا على غيابي الطويل لك و لكل زوار مدونة الايام فقريبا اكون بينكم ان شاء الله .... ولا تنسوني من الدعاء


تقبل مروري و تحياتي لك وكل الود والإحترام

فكرة من الزمن ده يقول...

ايه اخبار زعيم عصابة الكلمات وحشنا الجرام اللي انت بتكتبه
بس ليه كده فين التعليق انا كنت جاية اعلق في البوست الجديد
نفسي

لانه جميل جميل بجد
وكلمة لا تأسي كميلة ومكانها صح جدا
وكمان اقول لك زي تندر لن اعتذر عندك على الغياب لاننا اخوات واصدقاء في الشر
واكيد هاتعذروني

وش بيطلع لسانه

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

طيب هو البوست اللى بعد دا مش مسموح فيه تعليقات ليه
دا حتى حاسة ان فى امل شوية او يعنى حب للتغير والوصول للسعادة والامل وترك اليأس

اما البوست دا بقى
ففيه مشاعر متناقضة جدا
صعب يتحملها قلب واحد
صعب يكون قلب بيحب وبيطلب من حبيبة الرحيل حتى لو بيتألم

شكرا على سؤالك
الحمد لله انا بخير
ويارب انت كمان تكون بخير

تقبل مرورى

سوسو الاموره يقول...

يسلم ايديك كلام بيعبر عن الحقيقه ربنا يوفقك تقبل مروري

hasona يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.