BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

السبت، 18 يوليو 2009

أصعب لحظات



تخيلت حياتى بدونك لحظات
فهاجمنى الزمان بكل قسوة من كل الجهات
احاطنى الياس فتراجع الامل
وصار انهيار الامل محتمل
هاجمنى الزمان فجاء الغدر ليبدا العمل
اقام اسوار الشجن وزينها بالاحباط
شق قنوات الدمع فى كل الطرقات
اعان الشقاء فبدء الشقاء بفرض الحصار
فلم يعد للقلب اى اختيار
لم يعد العقل قادرا على اتخاذ القرار
لم يعد لوجودى فى الحياة معنى بدونك
اين انتى أريد النوم فى اعماق جفونك
فانا لم ارى الحياة
الا من خلال عيونك
تخيلت حياتى بدونك لحظات
فصرت ُ اسير الجراح والاهات
بحثت عنك فى مختلف القارات
وهبت روحى لمن يجدك
فالقلب بعدك قد مات
صارت صرخاتى تدوى وتدوى
فصرخت معى الطيور المهاجرة والفراشات
صار البحث عنك هو حديث العالم
صار البحث عنك حديث الاذاعات
احتلت عيونك فى الجرائد اولى الصفحات
لم يعد لى فى غيابك سوى همساتك
كلما ياتينى الخوف اختبى بين كلماتك
تخليت حياتى بدونك لحظات
فاحببت المقولة الشائعة
لو كان الخيال رجلا لقتلته

122 التعليقات:

وردة يقول...

مكاني المفضل


اخير جيت هنا


والحمد لله

اول تعليق

مرتبة الشرف الاولي

وردة يقول...

ما اجمل لحظات البحث عن الحبيب
والقلب كله شوق اليه
ولكن البحث يملئ القلب امل باللقاء
تخيلك ده معناه انك بتحب وبتحب اوووي كمان
والا مكنتش خفت من لحظة البعد
يارب ميكنش في بعد ابدا

وبجد من اجمل الكلمات
"بحثت عنك فى مختلف القارات
وهبت روحى لمن يجدك"

وما الروح الا ملك الحبيب
بجد كلماتك يملؤها الحب وان كان ظاهرها عكس ذلك
عيش الحب
وافرح بقرب الحبيب
ولا تفكر وتعكر صفوك بأصعب اللحظات
ربنا يكرمك دايما
ويوفقك
سلام

وردة يقول...

اكيد في كلام كتيير يتقال

حسيب الناس تأخد تعليقاتها

وحرجع تاني ان شاء الله

لاني لن ولم اكتفي بقرأتها مرة واحدة

لنا عودة ان كان في العمر بقية

ان شاء الله
سلام

نادية يقول...

الخيانة تيجى من ابن خالتى

اوكى لينا كلام تانى

حظك

adel يقول...

يا عم ياعم
احنا مش قدك :):)

بجد حلوة بس جرب متلتزمش بالقافية مرة ؟
ده طلب
جرب الشعر اللي بين الوز و القافية و النثر
او شعر التفعيلة

قشطة

ساره يقول...

اصعب لحظات
لما تدخل عند احمد باشا
وتقراء اجمل الكلمات
تجي تعلق تهرب منك الكمات
ويخونك قاموسك الفاضي الا من بعض الكلمات
وتحس انك بس تقدر تقول ماشاء الله
الله يزيدك موهبه واحساس

تحياتي

رحيق الحياة يقول...

و لما نتخيل أنه بعيد عنّا؟؟

لما لا نعيش اللحظة كما هي و نتمناها

أن تدوم و لا نسمح للأفكار السيئه أن

تعكر صفوى أجمل اللحظات...

لا يجب أن تأسرنا الأفكار التي تألمنا

و لا يجب أن تكون أسير الجراح بل أن

تأسر الجراح في مكان بعيد عنك و

تعيش حياتك كما هي لحظة بلحظة فالحب

يعيش إن سقيناه الأمل و يموت إن

أعيطاناه جرعات من الألم...

أترك العنان لمشاعرك تحملها

الفراشات على جناحيها و تضعها على

كلّ وردة لتصبح رحيقا تسقيه الورود

لكلّ من يحط على بتلاتها..

كلمات جميلة جدا و لكن أشعر بحزن في أعماقها خوف الفراق.... و لكن لا تخفه فإن أتى فلن تكون نهاية الحياة

تحياتي

رغده

Pink Dreams يقول...

بجد احساسك عالى قوى


ومدونتك جميله جدا

ghorBty يقول...

السلامـ عليكمـ

أصعب لحظات احسست بها ونسجت منها اروع الكلمات ..

ولكن كن علي يقين ان الدنيا لا تقف علي رحيل احد ولا فراق احد والقلب لن يموت ابدا بل سيظل ينبض بالامل دائما

سلمت يمناك ..

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

احمد متشكره قووى ليك عن سؤالك عنى وربنا يديم الود

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

من منا لم يمر بلحظه اعتقد أنها أصعب لحظات حياته ؟
لحظه يتمنى أن يعود الزمن للوراء قليلا حتى يغير ما يستطيع كي لا تمر عليه هذه اللحظة...
عندما ترى بعينيك ما لا يصدقه قلبك ولا عقلك !

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

أصعب لحظات حياتك

عندما تفقد من تحبه دون أن تقول له ...
أنك تحبه !

أصعب لحظات حياتك
عندما ترى دمعة من تحب..
فتقف عاجزا عن إزالتها

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

أصعب لحظات حياتك

عندما تفارق من أحببتهم وأحبوك ..
دون سبب ..
إلا إحساس غامض بأنك يجب أن تغادر ..
كأن شجرة تجتث من جذورها حية مورقة وهي تشاهد نزفها !

رائع بوح قلبك وفيض خواطرك فقد سطري وصغتي عقدا متلائلاء من الكلمات الرائعه

تحياتى احمد

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

بت ياميمى انا بحجز ليكى ياروحى قبل الاحتلال الكبيررررررررررر

احنا برده اخوووات ولاذم نساند بعض

اظهرى بقا ياميمى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

انتى فين ياميمى الاحتلال بدء من بدرى

قال يعنى انتى بتقولى انك من عشاق الاحتلال
باين عليكى يابت بتاعت كلام فى الفاضى ولا محتله ولا حاجه

ههههههههههههههههههههه


ارجعى ياميمى

ارجعى ياميمى


ارجعى ياميمى


ارجعى ياميمى


منتظرررررررررررررررراكى

هع هع هع هع

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ميمى


ميمى



ميمى


ميمى


ميمى



ميمى


ميمى


ميمى


ميمى


ميمى

ميمى


ميمى



ميمى



ميمى



انا تعبت ياميمى تعالى بقا

وتحيامصررررررررررررر

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

بجد بجد بجد كلمات روعه واحساس رومانسى عالى جدا

بجد الكلام عجبنى وعجبنى اسلوبك وصدقك فى التعبير ...

منتظر جديدك

دمتى لنا بكل طيبه وود واحترام

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

كلمات جميلة جدا ..بصراحة اثرت في كتير
وفيها كلام معبر عن حب كبير كتير

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

اللهم هؤلاء عيني لا تراهم ..فبعينك اللهم ارعاهم ..ولا تحرمني لقياهم

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة
مكانك المفضل ده لو شوفت حد غيرك فيه
هاقتلك زى ما عملت مع بنت خالتى
وعلى فكرة انا مش باهدد انا باضرب على طول

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ميمى الساحه لسه قدمنا فارغه

منتظرين حضورك يا ميمى احتلال للاهميه احضرى هنا

ميمى هل من مجيب


ارجو الحضور فورآ

نداء

واستغاثة
اللى يشوف ميمى يمسكها ويجيبه لنا هنا

منتظرين وفى مفاجأة كبيره للى يدل عن ميمى احتلال

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة احنا هنبتدى نسوس على بعض ولا ايه
تخيلك ده معناه انك بتحب اوى واوى كمان

ايوا يا ستى باحب اوى باحب ماما واخواتى اوى وقططى اوى كمان

فى حاجة تانية

خمسة جد بقى

بجد يا وردة احساس انك تحبى وتلاقى حبيبك يختفى مرة واحدة او يبعد بدون اسباب احساس صعب اوى والاصعب اننا نقدر نخلى غيرنا يحس بيه لانه بيكون احساس كله مرار وصعب الانسان بطبيعته انه يظهر ضعفه بالشكل اللى جواه
وبعدين الحبيبة دى لو العالم كله بحث عنها معايا ده شوية عليا انا محتاج كل كائن حى فى الارض والسما تدور معايا عليها
وردة نورتينى باول تعليق ويا رب دايما بس خدى بالك كله بحسابه يعنى فاضلك كمان تعليق فى الاول واتخدى جايزة مصاصة بتصفر على حساب ميمى او المحتلة يويو

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نادية

والله اللى انا اعرفه انك اللى ابتديتى بالخيانة عند يويو

وبعدين هنا مفيش ابن خالتك وابن خالتى اللى سبق اخد واحدة مصاصة بتصفر

وبعدين ان شاء الله البوست اللى مش جاى هيكون ليكى هو تليفون صغنن وتاخدى اول تعليق

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

عادل

قشطة دى تبع التعليق ولا ده سندوتش قشطة بالمربى من عندكم

ياعم والله انا مش بالتزم بقافية ولا وزن بس هى بتيجىء معايا كده

على العموم انا هاقولها المرة الجاية تاخد بالها من الرتوش دى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

سارة

شريكتى فى حب القطط

احمد باشا مين والناس نايمين

ده انت اللى باشا يا باشا

اللى زيك يا سارة قاموسه عمره ما يخونه لان القاموس ده احنا اللى عملناه
ربنا اعطانا عقل وقلب نقدر نعمل اى حاجة وبعدين انا كفاية عليا وجودك هنا يعنى تقولى ولا مش تقولى براحتك يا باشا

سارة
ياريت توصلى سلامى لحبيبى بوسبس وكمان من كوكى بعتلك وبعتله اجمل وارق سلام

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

رحيق الحياة

الجراح موجودة موجودة هنروح منها فين

بس الامل موجود بردة هيروح مننا فين

المشكلة والاكيد فينا احنا بس احنا بردة بشر يعنى هنلف نلف وبردة مش هنعرف مين السبب يارب مش تكونى توهتى من كلامى بس للاسف هى دى الحقيقة

نورتينى ويارب دايما

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

Pink Dreams

نورتينى بوجودك واكيد الاحساس ده جاى من الانسانة صاحبة الكلمات يعنى هى السبب فى كل حاجة حلوة فى حياتى


سعدت جدا بمرورك الطيب

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

غربتى

اختى الفاضلة

دائما ووجودك له بريق ينعش كلماتى
نعم يا غربتى الامل موجود ولا تتوقف الحياة عند شخص بعينه مهما كان ولكن انسيتى النسيان فهو من الد اعدائى لم اذكر انه فى يوم كان جارى او اقترب منى باى شكل من الاشكال
لا اعرف لماذا حتى الان
ربما لاننى اريد ذلك ربما
لا اعلم

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ايناس

سيتك واخدة 11 تعليق طيب اعمل فيكى ايه والله انتى منورانى اوى بس يعنى ينفع الاحتلال ده ليكى ولميمى كمان طيب لامة نشوف ميمى هتيجى تعمل ايه

انا لها بكل قططى مع ان المدونة دى اصلا بتاعت ميمى وانا شغال عندها كل اللى باعمله انى باكتب وانشر وميمى بتلم الايراد وهلما جرة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ايناس

سؤالى عنك انا مش مستنى عليه شكر لانه واجب عليا هو الاخ لامة يسال على اخته بيكون مستنى منها اى شىء غير انه يعرف انها بخير دايما لان ده شىء يسعده

وانا الفترة اللى فاتت فعلا كنت بعيد جدا عن المدونة خالص مش معاكى بس لا ده كان مع كل اخواتى اللى موجودين هنا الحمد لله انا رجعت وناوى اعملك احتلال بس عايز شىء فيه تفائل شوية علشان الواحد يقدر يبدع عندك براحته ولا انتى عندك راى تانى

ماء تشرين يقول...

الواحد مش بيلحق يحتلك خالص طب سيبولى مكان ياجماعه مش كده

بس المقوله مش كده ياعنى يااحمد هتزور التاريخ كمان عشانها ماشي ياعم اعمل الانت عايزو بس انا نفسي ابقه اول تعليق معرفش الناس دى نايمه هنا ولا ايه

عموما مسيري في يوم هحتلك الاحتلال علينا حق دى مقوله شهيره برضو

غير معرف يقول...

جميلة جداااااا

واحساس صعب جدا انك تفقد شخص بتحبه وعزيز عليك وطبيعي كلنا حسينا بالاحساس المميت دا

احساسك عاااااالي اوووووي

وحسيت بكلامك واثر فيي

تسلم ايييييييدك

وربنا مايحرمك من احبابك

mohamed ghalia يقول...

كم هى صعبة هذه اللحظات

فراشة يقول...

الله يسامحك يا احمد

وردة كده دايما محجوزلها اول تعليق ماشى

وانا مليش نصيب فى التعليقات

ولا الخوف من الاحتلالات هو السبب

يالله زى بعضه ادينى اخد المرة اللى فاتت اول تعليق هو الواحد حينهب

فراشة يقول...

(فصرخت معى الطيور المهاجرة والفراشات)

المفروض ان انا دلوقتى بصرخ معاك عشان بندور عليها

طب كويس ادينا شاركنا فى البوست برده
بس كله بحسابه
الصرخة الواحدة بكام
ههههههه

نروح بقى للتعليق المهم

فراشة يقول...

هو الواحد ساعات كده بيبقى مش لاقى كلام يعبر عن جمال ما تكتب

انا عجبانى جدا المرة دى الفكرة نفسها
فكرة انك بتبحث عنها فكرة انك لا تتخيل الحياة بدونها فأيقظت كل من حولك يبحثوا معك

الاروع بقى انك لما خيالك فكر مجرد التفكير انه يجعل حياتك بدونها اردت قتله حتى لا يفكر او يتخيل هكذا مرة اخرى

بصراحه حقولك على حاجه البوست ده منبع مشاعر رقيقة
اكيد بإذن الله حتلاقيها
اكيد حتلاقى منبع آخر للعطاء والحب يستحق منبع المشاعر لديك

جميلة جدا يا احمد
تهنئه منى ليك على كلماتك وهماساتك

تحياتى لك

فراشة يقول...

عشان بحب رقم اربعة فلو ممكن تعليق كمان رابع

فرحت جدا لما لاقيتك بترد على التعليقات
حقيقى كده اجمل بكتير

وياريت يدوم هكذا

خلاص كفايه بقه غلاسه لحد كده
عفونا عنك كما عفونا عن وردة

سلام بقه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ماء تشرين

شريكتى فى التعليقات

فعلا انتى لامة تحتلينى يبقى ده واجب عليكى وواجب عليا انا كمان انى احتلك
وشوفى بقى يا تشرينة انا مش بازور فى التاريخ ولا حاجة لان حبيبتى هى التاريخ نفسه هى اللى كتبت يوم ميلادى وهى اللى بترسم لى حياتى وهى وهى وهى وهى وهى وهى وهى كل شىء واجمل وارق واطيب واحن واوفى واصفا وانقى انسانة سكنت قلبى
عندك اعتراض
على العموم اى اعتراض الضرب فى المليان

تحياتى
شريكك فى التعليقات

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نوارة

نوارة

كده بردة المرة اللى فاتت تكونى تانى تعليق والمرة دى تكونى بعيد كده على العموم مش مشكلة لانك صاحبة بيت طبعا بعد اذن ميمى

احساس الفراق بيعدى وهيعدى على كل بنى ادم بس المهم اننا نتحمله لانه صعب جدا ومر اوى ومرارته للاسف كل ما نفتكرها بنحس انها لسة من ثوانى
ربنا يبعد عن كل حبايبنا طعم الفراق

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اخى الحبيب

محمد غالى

فعلا من اصعب اللحظات هى لحظات الفراق

ربنا يبعدها عننا

نورتنى يا محمد ويارب دايما

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فراشة

مش انتى و وردة حاجة واحدة قلب واحد عقل واحد دايما بتكملوا بعض يبقا مفيش فرق بينك وبينها يعنى حضرتك محتلة بردة اول تعليق وعلى فكرة العصفورة قالتلى انك يا عينى طالع عينك شوية ربنا معاكى لو كان كلام العصفورة صح اما لو مش كان صح اوعدك انى هاعاقبها بس مع اول خبر يجينى منها تانى لانها دلوقتى مش عارف فى اى مدونة بالظبط

وبعدين يا فراشة يبقا انا بادعيلك دايما من قلبى وانتى تيجى تطلبى منى حق الصرخة ينفع كده بردة لو ما كنتيش انتى اختى الغالية اوى هتدورى معايا على حبيبة قلبى اروح اجيب فراشة من برة يعنى وعلى العموم انا هاجيبلك من الاخر تمن الصرخة انى هارحمك من اى احتلال ممكن يحصل عندك بعد كده
كده كويس


فكرة ان العالم كله يدور معايا عليها دى اقل من احساسى الحقيقى اللى عايش جوايا دلوقتى لانى لو اقدر كنت وقفت الدنيا على صبع واحد لحد ما الاقيها


اول مرة اعرف انك بتحبى الرقم اربعة والله فيكى الخير لانى باحب اوى الرقم

2

4

8

16

32

64

بس كده ومش باحب ابدا اى رقم يكون رقم سبعة معاه والنبى ما تسالينى ليه
لانى مش هاقولك الا لامة تدفعى اللى عليكى اربع تعليقات

ب 75 يرقة

النسر المهاجر يقول...

ميمى
كالعادة إبداع جميل ورائع
وقصيدة رائعة جدا

غير معرف يقول...

حمدلله على سلامتك متغبش عننا تانى

عاوز تحرمنا من الجمال والابداع دا كله

بوست هااااااااااايل

بس لو كان الخيال رجلا لقتلته

نعيش ازاى من غير الاحلام والخيال

بس لو الخيال زى اللى فى البوست

يبقى تقتله وتحرقه كمان

حنين

غير معرف يقول...

إلهامى
السلام عليكم
أشكر حضرتك لمرورك وأتمنى دوام التواصل
ما شاء الله
شعر جميل ورائع كعادة حضرتك
خالص تقديرى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

لو كان الخيال رجلا لقتلته
اية دا هى كانت بتقول كدا :)

انا كنت هلحق تانى تعليق بعد وردة بس ربنا يسامحة الجهاز بقى خلانى اتراجع عن المركز التانى رغم احقيتى فية
اصل مش معقول كل مرة اجى متاخر كدا

نيجى للبوست بقى اللى ميقلش جمال عن اى بوست كتابتة بس برضو حتى لما تكتب عن مشاعر حب لازم يكون فى حزن باى شكل من الاشكال حتى لو فى الخيال

البعد عن الحبيب معناه الموت بوصفك دا
معناه مفيش عالم ولا دنيا معناه الانهيار والعزلة معناه موت المشاعر
والاصعب من التخيل للحظات ان الافكار دى تسيطر على الواحد دائما ويفضل قلقان من بعد حبيبة عنه

دمت بكل خير
تقبل مرورى

ماء تشرين يقول...

عموما الله يسهلو يابختها طبعا مش هنقر عليها خاااااااااااااالص انت عارف احنا بنحقد بس

واوعدك انى احتلالى ليك هيسطره- حلوه يسطره دى - التاريخ

شريكتك

mimi يقول...

أول تعليق

نياااااااااااهااااااااا

mimi يقول...

وتاني تعليق علشان اللي هييجوا بعدي


وفينكم ليه مش شايفة حد هنااااااا

mimi يقول...

انا بس اللي هنااااا

طب فين أنوستي ؟

وفين وردتي ؟

وفراشتي ؟؟؟

حتي عادل مش شايفاه ...

ايه الأحتلال الأورديحي ده

؟؟؟

mimi يقول...

مفيش منافسين النهاردة؟

انا بس ؟؟


تستاهلي يابت يا ميمي تكوني ميمي احتلال


نيااااااااااهااااااااااااا

mimi يقول...

فين الرعد الزئبقي ؟؟


التعليق ده هحجزه ليه

وفكرتي اللي وحشتني اوي

..........

الازهرى يقول...

صدقنى كلماتك وصفت الفراق بشدة

لا ادرى كيف؟
واتمنى الا تكون قد جربته
فهو اقسى تجربة يمر بها الانسان

تحياتى للقلم المبدع والاحساس المرهف

mimi يقول...

"بحثت عنك فى مختلف القارات"


وأنا أقول شفتك فين قبل كده ...
أتاريك كنت في رومانيا برده

mimi يقول...

أحمد ....

ما شاء الله عليك ... ربنا يديك كمان وكمان

حقيقي بجد موضوع جديد

واختيارك للكلمات في مواضعها

حاسة انك بتتفوق علي نفسك


وكل بوست أحلي من اللي قبله

يا بختها بيك

أنا بجد بحسدها

ما شاء الله

mimi يقول...

أنا استعبطت فيها وقلت أول تعليق علشان أضحك علي نفسي

عااااااااااااااااااااااااا

mimi يقول...

بعد إذنك يا أحمد

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية
==================================
==================================

أيوة فعلا ... إحساس البعد عن الحبيب يعني الموت

mimi يقول...

أحمد

يعني ايه ده :-


"المهاجر يقول...
ميمى
كالعادة إبداع جميل ورائع
وقصيدة رائعة جدا

18 يوليو, 2009 10:02 ص
"


؟


؟


؟

هوا أنت سميت نفسك ميمي من ورايا؟

mimi يقول...

لا مؤاخذة يا بو حميد

عاشقة الأفراح

أنا هنااااااااااااا

ورحت هناااااك

ومفيش جديد

انتي فين ؟؟؟


وحشتيني جداااااااا

وإيه الاحتلال الجامد ده؟

برافو .... خلصنا فيه كل احتلالاته اللي فاتت

نياااااااااااهاااااااا

MǿиY El-Shreef يقول...

:)

تسلم مشاعرك يا احمد

بجد جميل اوي

كل مره بيعجبني كلامك اكتر من المره الي قبلها

تسلم

جارة القمر يقول...

لقد عدت برائعة من روائعك

قد يهاجمنا الزمن ولكنه لا يكون السبب وحدك بما تصنعه يداك تكون انت السبب

فلا نجعل الزمن شماعة لأخطائنا

مودتي

MaNoOoSh يقول...

عووووووووووووووووو


طيب انا رأيي مش مشكلة لو قتلت الخيال
بس الامل لو هوبت نحيتة أزعل قوي
اه
انا بقول اهو
اوعى تهوب نحية الامل ولا تزعله
وقد زعزر من فزر

ديالا يقول...

الهامي

البوست حلو اوي

بجد هايل وبجد بتعجبني كتابتاك اوي

تقبل مروري

Unknown يقول...

جميلة يا احمد
الكلمات الرقيقة ديه

رحلتنا في الحياة يقول...

السلام عليكم يااحمد ياللى مش بتسال خاااااااااالص اخبارك ايه يارب تكون بخير دايما يارب
الكلمات المرة دى صعبة يااحمد لان الصعب تفضل عايش حياتك على وهم انك تلاقى الانسان اللى بيحبه افتكر فى الزمن دا شئ صعب تحقق ابسط احلامك حتى لو انك تلاقى انسان بتحبه الحب مش بيبحث عنه هو بيجى مرة واحدة دا ان جه

وردة يقول...

احمد
كل سنة وانت طيب
انهاردة ليلة الاسراء والمعراج
ربنا يكرمك دايما
وتكون دايما في اسعد حال
دعواتك
سلام

thunder يقول...

هههههههه ايوا ياعم بوست جامد قولت ارخم واشوفه وعلى راى اية انت مش بتسائل اصلا

فراشة يقول...

غلبتنى بكلامك يا احمد
طبعا انا ووردة حاجة واحدة بجد

كلام العصفورة كان صح طبعا
بس الحمد لله كله تمام
هو حتى لو كلام العصفورة غلط حد يقدر يقربلها

يعنى يا احمد اهو الواحد برده يستنفع بحاجه
يعنى نعد نصرخ كده انا وفراشاتى من غير مقابل طب انا وآجرى على الله وحاخد نصيبى دعوات
فراشاتى لو حد منهم صوته راح اعمل ايه بقه
ههههههههه

لا طبعا ودى تيجى برده تروح تجيب فراشة من بره

يااااه كده بقه تنطبق عليك اغنية الرفاق حائرون يفكرون يتسائلون فى جنون من تكون حبيبتك

مش حسألك خلاص مش بتحبه ليه ولاونى اعتقد ان اكيد له سبب مش لذيذ او ذكرى مش حلوة

ربنا يسعدك يا احمد ودايما تكون روحك مرحه كده

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

المهاجر

شرفتنى بزيارتك

بس على فكرة انا اسمى احمد مش ميمى

ميمى دى تبقى اختى الصغننة اوى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

حنين

فعلا الخيال ده يستحق القتل والشنق وكل حاجة وحشة ،،

كفاية انه حرمنى من احب واغلى واعز الناس يعنى يرضيكى يعمل فيا كده وارحمه
تعرفى لو وقع فى ايدى تانى هاحرقه وابعتلك رماده

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

العصفورة

انتى اللى نورتينى فى اول زيارة ليكى
وانا كمان اتشرف بان يكون اسمى فى اول بوست ليكى فى مدونتك المملؤوة بالحسنات ربنا يجعلها فى ميزان حسناتك يارب

وطبعا سلامى للؤلؤة اللى ماجاش لغاية دلوقتى يارب يكون بخير

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

معنى الامل والرومانسية

اكيد احساس البعد عن الحبيب لا يعنى للانسان سوى الموت وهذا ما يشعر به اى شخص يفقد حبيبه
ااما بخصوص الحزن فطبعا انتى اتعودتى عليه اصبح الحزن يلازمنى فى كل كلماتى لاننى اراه هو سر كلماتى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ماء تشرين

انتى تحتلى براحتك بس مش هى دى المشكلة المشكلة فين الفرصة وياترا هتعرفى ميعاد النشر امتى
اظن ان هى دى المشكلة
ربنا معاكى طبعا
وانا هاحاول اسرب الميعاد للفراشة الصغيرة ونشوف بقى هتعملى ايه
بس رغم كل ده احنا شركاء
زى ما احنا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

ميمى احتلال

انتى تحتلى براحتك وتعملى اللى انتى عايزه هنا بس ايناس حاجزة وانتى حاجزة انا حاسس انى قاعد فى سينما ايه الموضوع ده بقى

وبعدين يا ستى انا عمرى ما سافرت رومانيا انا كنت هناك فعلا بس بروحى وبقلبى وكمان لفيت العالم كله للبحث عن حبيبتى

شوفى بقى يا ميمى لو عايزة تردى على كل الناس الموجودة هنا ردى براحتك
الطفلة ولا المهاجر كله كله

وردك على كلامى طبعا ربنا يخليكى دايما وتنورى المدونة هنا مدونتك اللى راحت منى بعد الاحتلال ده

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

الازهرى

نورتنى والله

فعلا احساس الفراق صعب جدا جدا

واكيد الكلام ده تجربة لشخص ما قريب منى جدا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

MǿиY El-Shreef

نورتينى ونورنى تعليقك اللى بيجىء كل سنة مرة مش عارف انتى بتغيبى فين بالظبط

وزى ما قلتلك قبل كده لازم تعملى حساب فى بنك الحياة

النسر المهاجر يقول...

عزرا يا أحمد على الخطأ إنه مجرد سهو فقط وأنا فى مواضيع تانية كاتب إسمك الصحيح يمكن تكرار الإسم فى البوست عمل خلفية فى الذاكره وانا بكتب فسهيت وكتبتها ميمى
تقبل مرورى وإعتزارى

ضحكات الحياة يقول...

السلام عليكم

كل ما استطيع القول كلمات رقيقة و جميلة جداااااا

و ما دام القلب صادق فهذا الأهم

و يا رب مايكونش فى بعد و لا حتى نضطر الى البعد

و تحياتى لك

وردة يقول...

يعني كده انا بقيت صاحبة اول تعليق رسمي
بس اوعي ترجع في كلامك
وحضر بقي المصاصة ام صفارة وشيكولاته بقي لو سمحت
انا سمعت انك كريم وايدك سخية
ولو حد ياجماعة جه قبلي ولقي اول تعليق يسبهولي لو سمحتو
ميرضيكوش اني اتقتل
ده شراني وشكله مش بيهزر
انا غلبانة ولسه صغيرة علي القتل

وردة يقول...

هههههههههههههههه
ماشي يا احمد
ربنا يخليلك والدتك واخواتك والقطط بتاعتك وشوف مين بقي حيدورلك علي حبيبتك التايهة ديه

ويارب ما يبعد عنك حد بتحبه
وتلاقي الحب الحقيقي اللي يسعدك يارب
والمصاصة علي حسابك
وكمان شيكولاته
انا قولت خلاص
نزل بوست بسرعة بقي علشان
اخد نصيبي
سلام

صوت من مصر يقول...

يا احمد البلوج اتملى عندك
مش لاقى مكان اقول التعليق
ده مدونه محتله من كل حاجه

أعـــ * أصحاب * ـــز يقول...

كلماتك رااااائعه وبجد صادقة تدخل القلب علطول

اعز اصحاب

أعـــ * أصحاب * ـــز يقول...

كلماتك رااااائعه وبجد صادقة تدخل القلب علطول

اعز اصحاب

حروف يقول...

انا بجد نفسيتي تعبانة انا كنت بديها دوا بقالها اسبوعين مش بتاكل وعايشة علي محلول تحت جلد وادويةياريت لو تقدر تساعدني انا عندي قطة وفي البيت عايزين يمشوها عشان ميتعلقوش بيها هي كمان لان ماما منهارة من ساعه ما ماتت القطة ياريت تلاقيلي حل

حروف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
adel يقول...

لو صبر القاتل علي المقتول

انا لسه بكتب بوست جديد حالا و عاوز اعمله كوميدي

ادي اللي ماخرني واللهي :):)

احتمال اكمل قصة ادهم و مني بقي :):)
بكرة او النهاردة هتكون نازلة باذن الله

فكرة من الزمن ده يقول...

احمد الشرير زعيم الكلمات
بتاع القطط المفترسة الجميلة
ازيك يا ابن بلدي ياشرير
واخبار القطط ايه
مش هاقول ايه الكلام ده
شرك عرفناه خلاص
حقيقي كلام ..........مش ح اقول
ههههههههههه
وحشني الشر والمربع ويارب النت مايغلس علينا
تحياتيييييييييي

فكرة من الزمن ده يقول...

كنت ناوية على احتلال فظيع
لكن عاوزة ازور كل اهلنا البلوجيين
قبل ما يحدث شيء يعيقني عن الزيارات
انما ان فرغت ساعود توا
حلوة توا دي عربية فسحة

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / موفق فى كلماتك وأسلوبك وعادت كلمات اليأس والدمع والإحباط بنا يحفظك من كل ضيق ويسعدك دايماً .
جزاك الله خيراً على فكرة مدونة أحوالنا .

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

جارة القمر

اعرف ان كلماتك فى محلها ولكن الزمان احيانا ما ياخذنا الى ما يرضى رغباته ونحن لا نملك الا الانصياع له
يعنى هو مش شماعة ولا حاجة ده نصيب ومقدر ومكتوب
ربنا يجعل ايامك كلها سعادة وخير وحب من كل الناس اللهم امين

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

منوووووووووووووش

مين ده اللى يقدر يهوب ناحية الخيال ولا حتى الامل انتى بتهزرى ولا ايه

انا لو شوفت الخيال ده هاقتله ولا شوفت الامل ده هاقتله
ولو شوفتك انت نفسك ممكن افكر انى اقتلك مع انى عارف ان حبايبك كتير وممكن يكسرونى بس انا بردة حبايبى كتير وهتبقى موقعة جامدة اوى ضرب نار وحاجات كده
نورتينى يا منوووووووووووووووووش

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ديالا

الحمد لله ان كلماتى بتعجبك ويارب كده دايما بس انتى قولى يارب
نورتينى وبتنورينى دايما
وابقى طمنينا على العيال اللى بعتهلك فى الفصل عاملين ايه معاكى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

بدراوى

تشرفت بمرورك الطيب

والحمد لله ان كلامى بيعجبك يارب دايما

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ايوشة

حمدلله على سلامتك من بعد طول الغياب ده كله بس انتى راجعة بقوة وشكلك ناويلى

ايوشة

الحب موجود فعلا يعنى مش وهم ولا حاجة
والصعب مش انى اعيش فى الوهم لا الصعب انى اعيش فى حب حقيقى مش قادر اوصله رغم انى شايفه وحاسه وعارفه كمان هو ده الصعب ،، الفرق ما بينا وبينك انك بتتعاملى بعقلك اكتر من قلبك علشان كده بتقولى انه صعب
وعلى العموم كلامك بردة صحيح لانه واقعى بس الامل احيانا بياخدنا لاماكن صعب نخرج منها

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة

كل سنة وانتى طيبة وربنا يكرمك باذنه ويجعل ايامك كلها سعادة وفرح يارب
ونشوفك راجعة باذنه من الحج كده ولا عمرة صغننة يارب

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ثندر

والله ياعم براحتك على الاخر بس انا فعلا مش مقصر معاك خالص ولا حتى مع اية مش عارف الاحساس ده جالك منين
يا ثندر انا عمرى ما اقصر واو اتغير من ناحية حد بحبه اوى ومش عارف انت قلت الكلام ده ازاى
حسابك معايا هيكون عسير قصب
وبكرة نشوف

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فراشة

حاجة حلوة اوى انى اعرف اتنين بالشكل الجميل اوى ده شىء جميل انى احس ان فى اتنين ممكن نحس انهم قلب وفكر وايد واحدة
اللهم لا حسد طبعا بس ده حقد مش حسد على راى ناس نعرفهم

اما بخصوص العصفورة فطبعا مش فى حد يقدر يقرب منها هو احنا اتجننا خلاص ولا حتى العصفورة دى تهون عليا دى عشرة عمر يا بنتى

وطبعا كلام حليم مفيش اجمل من كده بس اشمعنا يعنى الاغنية دى بالذات طيب ما انتى عندك كلام تانى زى مثلا
موعود معايا بالعذاب يا قلبى موعود ودايما بالجراح موعود يا قلبى ولا بتهدا ولا بترتاح فى يوم يا قلبى وعمرك عمرك ما دقت معايا فرح كل مرة ترجع المشوار بجرح

يعنى وحاجات كده

بتنورينى دايما يا اختى الغالية اوى فراشة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

المهاجر

يا عم ولا يهمك احمد ولا ميمى مش هتفرق بس انا كنت فاكرك مش عارف مش اكتر والحمد لله على كل الاحوال

ربنا يوفقك دايما

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ضحكات الحياة

وربنا يا عم القلب صادق
بس مش عارف ليه مكتوب عليا انى ابعد يمكن يكون السبب فى حضرتك مش عارف اصلك بتغيب كتير اوى وللاسف جزاءت تاخيرك بتيجى فوق دماغى انا

يا ريت ماتغبش تانى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

وردة

الراجل عمره ما يرجع فى كلامه وانا فعلا مدبرلك مكيدة تمام مقطقطة كده على ادك لو حد غيرك اخد مكانك واما بخصوص المصاصة اللى بتصفر ف ده دين عليا هتاخديه يعنى هتاخديه
اما بخصوص الشكيولاتة انا مش باحبها بس هاحاول اضغط على نفسى واشوفك حتة اد 2 جرام على الماشى

وبعدين انا هاصرف عليكى ولا على القطط ايه يارب ربى الكلام ده
على فكرة هزار مش اكتر انتى طبعا تأمرى وفراشة عليها الحساب

ودوما فى انتظارك هنا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

صوت من مصر

يا عم المكان لسة فى مكان وممكن يتحمل من الحبايب الف بس انتى انوى ومش ليك دعوة بالباقى

يا محتل سايقا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اعز اصحاب

يارب دايما تكونوا كده اعز اصحاب

اشكر مرورك الطيب

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

حرووووووووووووووووووووووف

قدر الله وما شاء فعل

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

عادل

والله انا معاك للاخر ولامة نشوف ايه اخت الحجج الفاضية دى ايه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فكرة من الزمن ده

اختى المجنونة اوى اللى بتغيب تغيب وترجع تقول حقكم عليا طيب حقنا عليكى انك تطمنينا دايما عليكى والنبى ينفع الكلام ده اللى بتعمليه
مربع الشر اتفشكل بسببك ولازم نرجعه من تانى ثندر وفكرة وميمى واحمد
فين الايام دى راحت
بجد يا فكرة انتى بتهزرى كتير اوى بغيابك ده واكيد اكيد هيكون فى حكم قاسى على حضرتك والايام بيننا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

حياتى نغم

كلمات الياس لم لون تعود ما دام الامل موجود
اختى الفاضلة
دمت فى حفظ الله ورعايته

MaNoOoSh يقول...

اللللللللللللل
احنا فينا من قتل وكلام من ده وللا اييييييييييه!!!


طب انا مش مشكلة انما الخيال والأمل لاااااااااااا
هههههههههههههههههه

بس تصدق دي هتبقى معركة جامده قوي.. بس مش عايزة اشوفها خالث مالث ابدا


انت بتغيب وتختفى كده ليه بس يا احمد؟

♥ R ♥ يقول...

جميل قووووووي
بس مش دايماً الخيال بيبقى رخم كدة .. ساعات هو اللي بيحلي أيامنا وبيدينا كتير من التفائل (;

♥ R ♥ يقول...

بالمناسبة سؤال رفيع محيرنييييييييي

هي مين ميمي دي؟؟؟؟

جارة القمر يقول...

كنت هنا

mimi يقول...

RADWA يقول...
بالمناسبة سؤال رفيع محيرنييييييييي

هي مين ميمي دي؟؟؟؟

20 يوليو, 2009 07:34 م

جاوب بقي

ههههههههههههههههههههههه

mimi يقول...

وحشتني يييييييييييييييي

وجاري البحث عنك في جميع القارات

بس تذاكر السفر عليك


ما


ليش



دعوة

غير معرف يقول...

امممممممممممم

اطلع انا احسن منك يا احمد واسال عليك

طالما انت مش بتسال

غاييب المده دى فيييييييييييين

يارب يكون خير

ابقى طمنا عليك

حنين

نهر الحب يقول...

شكلى جيت متأخرة,
البوست جميل جدا وفوق الوصف حقيقى


(تخيلت حياتى بدونك لحظات
فهاجمنى الزمان بكل قسوة من كل الجهات
احاطنى الياس فتراجع الامل
وصار انهيار الامل محتمل)

بجد فكرتنى بحالى وقلبت عليا.الله يسامحك.

بس بدون شك تسلم ايدك


خالص تحياتى


نهر الحب

EMMY BABY يقول...

هييييييييه الكومنت رقم 114 بلا فخر هو ده التميز هههههههههههه

ازيك يا احمد عامل ايه وقططك عاملين ايه ؟


بالنسبة للبوست تحفة تحفة تحفة والله ان لو منك اقتل الخيال ده جوايا حتى لو مش راجل بلاش تتخيل حاجات صعبة لانها ممكن تضيع عليك لحظات سعادة حقيقة

ربنا يخليك لمن تحب

تسلم ايدك فعلا

تحياتى

ايمى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

منوووووووووووووووش

استعدى للمعركة فالجيش قادما اليكى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

رضوى

حمدلله على سلامتك يا اختى الغايبة دايما
الخيال احيانا بيودينا لاماكن صعب عقلنا يقتنع بيها او يصدقها لانه خيال



اما بخصوص ميمى فاعتقد انها قالت لك هى مين بنفسها واتمنا التواصل بينكما دوما

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

جارة القمر والامل

كونى دوما هنا حتى اطمئن عليكى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

المدونة مدونتك

هو انا هاقدر اقول ايه اكتر من اللى انتى قولتيه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

حنين

لك منى اجمل الامنيات الطيبة لسؤالك على اخوكى احمد
بس والله غصب عنى مش اكتر
وطبعا انتى احسن منى لانى انا باتمنا ده ليكى ولكل اخواتى اللى هنا

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نهر الحب

الله يسامحنا كلنا

لو كنتى جيتى بدرى شوية كنتى لحقتى شوية تفائل على العموم ملحوقة فى الجزء التانى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ايمى

114

115

116

كله زى بعضه المهم انك طمنينى دايما عليكى لانك بتغيبى كتير اوى
لقطط كلها بخير ومستنية الاعانة البيطرية من حضرتك
فى ولا مفيش

نورتينى يا رقم 114

الفراغ يقول...

للاسف مش بايدنا نختار
القدر من يفرض علينا الحياة
وكلماتك حقيقه مره لمن عرف الحب وضاع منه
((اين انتى اريد النوم فى اعماق جفونك ))
تسلم حياتك من الزكريات المره
امين يا رب العالمين