BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الثلاثاء، 27 أكتوبر 2009

ابجدية حبك ( 2 )



( ر ) رباط الحب بيننا صنعه الله قبل الميلاد
روحى وروحك تعانقا رغم البعاد
وها نحن التقينا
بروح واحدة فى الدنيا زهيدة
( ز ) زينة الدنيا انتى فقط يا زهرتى
نهر من الرحيق انتى حبيبتى
غارقا انا فى حبك يا طبيبتى
فانظرى كيف تلاشت الآمى الشديدة
( س ) سالت نفسى عن موطنك فوجدتك من داخلى تجيبى
آلا تعرف أنى اسكنك فانت موطنى وانت حبيبى
وانت ِ حبيبتى يا قبلتى الوحيدة
( ش ) شهد كل من يعرفنى اننى امير العشق
ولكن ما قيمة الامير خارج الامارة
انت ِ إمارتى وانت ِ عبائتى
أنت ِ غايتى الاكيدة
( ص ) صباحك سكر تعلمتها من صديقة
اتعرفين يا حبيبتى انك اجمل حقيقة
انت ِ همساتى ونسماتى الرقيقة
ساسكنك جنة لن تتركيها
فطرقى فى العشق عديدة
( ض ) ضباب الشتاء ليس الا
قطرات من الندا تلاحقك
اسعد بها وهى ورائك
فـــ بها لن يراك ِ احد او سيعرفك
عينى فقط تراك ِ وعيون البشر عنك شريدة
( ط ) طريق العشق معك ِ مختلف
بدايته كنهايته الياس فيها منصرف
نعم حبيبتى اقر بذلك واعترف
اعترف ان نظراتك لصحتى مفيدة
( ظ ) ظاهرك ملائكى لطفلًُ وليد
اما باطنك سر بيننا
فــ نحن قطرة دم داخل وريد
جسدين لروح علاقتهم وطيدة
( ع ) عشقت فيكِ كل ما تملكين
إن قلت اعشق تراب قدميك ِ لا تتعجبين
فـــ نحن تؤام العشق ملتصقان كالشفتين
فاعترفى انى احبك اكثر ولا تكونى عنيدة
( غ ) غاندى تحايل على التاريخ حتى يسكنه
فانظرى الى باب قصرك
ستجدى التاريخ ممنوع من الدخول
وهذا ما يحزنه
كيف يذكرك تاريخ استعمرته قلوب ً مريضة

81 التعليقات:

yoyo يقول...

صباحك سكر

بلا منازع
التعليق الاول
لـــــــ
يـويـو
ربنا يستر عليا بقى

yoyo يقول...

الحق بسرعة كدا احجز لناس زى

حتت السكر
ميمى
فكرة
ماما الفراغ
منووش
ثندر
دولة
جوجو
رانيا
نوسة
فراشة
وردة
رومنسى
نوارة
وكل حبايبك اللى هينوروا المدونة

yoyo يقول...

اروح بقى اشوف باقى ابجدية حبك

و حروفك الذهبية

وارجع تانى
هو انا ورايا ايه بقى

yoyo يقول...

اممممممم
حرف (ص)
صباحك سكر تعلمتها من صديقة

؟!!
ياترى مين الصديقة دى ؟!
هو فى حد بيقول صباحك و مساءك

سكر غير يويو ؟!!!
اشك
يالا اديك على حق الانتفاع بقى
مش ليا دعوة
ههههههههههههههه

yoyo يقول...

هتعملى ايه يابت يايويو هتعملى ايه ؟!
ارد علي حروفك دى ازاى بس
ربنا يقدرنى واعرف ارد
يالا هجوم على البركة
خد لك ساتر انت و قططك يا احمد

yoyo يقول...

( ر )

روحى بعشقك تهيم
وانت اليك لتبوح
فاسكنتها انت بداخل روحك
وعلمتها رباط الارواح كيف يكون

yoyo يقول...

( ز )

زهور الكون من جمال خدودك غارت
واقسمت ان تنتقم من دلالك
وعزمت انت تعرف سر اشراقك
لكنها عجزت ان تصل لمكانك
فانت بداخل قلبى تحتمى
فلا تخف حبيبى وبقلبى احتمى

yoyo يقول...

( س )

سألت اهل الهوى عن العشق
عجزوا عن اجابتى و تفسير حبنا
قالوا كيف لسحر عاشق ان يقاوم
كيف لمالك قلب ان يجادل
كيف تكونى لغيره حبيبة
وانت على يديه طفلة العشق الوليدة

yoyo يقول...

( ش )

شهد شفتيك مازال يروينى
عطرك انفاسك يحينى
قربك هو منينى وغايتى الوحيدة

yoyo يقول...

( ص )

صباحك سكر يا اجمل حقيقة
واقولها لك وانا منها أكيدة
فانت حبيبى اروع حلم قد صار

حقيقة
فأنا فى جنتك احيا بكل طرقك

العديدة

yoyo يقول...

( ض )

ضياء القمر يتبعك يتعلم من

الاشراق
وانا سيدى اتبعك لأتعلم منك فنون

الاشتياق
أنا تابعة لك و لضوء عينيك
اسير وراءك واخطو على خطواتك
فمهلا سيدى

yoyo يقول...

( ط )

طريقتك فى العشق تختلف
وابجديتك فى العشق بذلك تعترف
وانا بحبك اقر ومن كل رجال العالم
افر
واليك أتى و بك انفرد

yoyo يقول...

( ظ )

ظهور فى حياتى يعنى يوم ميلادى
يوم ان عرفت سر الحياة
و أمنت بانك شريك حياتى
انك مالك دنينى وحامى قلبى من
كل البشر
أيقنت انك انت وانا انت فلا تحرمنى
منك يا انا

yoyo يقول...

( ع )

عيونك تبوح بسر نابع من الروح
يداك تلوح بعشق من القلب يفوح
عنيدة انا من قبل حبك
واليوم اصبحت بحبك كالطفلة
الوليدة
وتعلمت من حبك ان اكون دوما
مطيعة

yoyo يقول...

( غ )

غرام حبك سر من الاسرار
و الناس لا تقوى على الانتظار
وانا فى حبك لا اعرف الاختيار
فانت حبيبى كل اسرارى و من
بيدك كل القرار

yoyo يقول...

حروفك فى العشق ذهبية
وانا قلبى ضعيف لا يقوى على ابجديتك السحرية
رفقا بقلبى الصغير وعلمه من نبع عشقك الاثير
عله يوما يصل لشط قلبك الاثير

yoyo يقول...

الجزء الاول كان رائع و الجزء التاثى اكثر من رائع
ياترى هتعمل ايه فى الجزء التالت و الاخير
ربنا يستر علينا و على قلوبنا بقى
منك ومن ابجدية حبك الرقيقة

yoyo يقول...

احمد المفروض بقى
يكون ليا حساب خاص
احتلال على التوالى و بجدارة
يعنى اى حاجة حلوة كده
وبعدين هو انا مش شريكة ورفيقة احتلال برده
يعنى المدونة مدونتى
احتل براحتى
معليش بقى يا جوجو
يويو لا تعرف التراجع و الاستسلام
هههههههههههههههه

romansy يقول...

ايه حكايتك يا يويو
مش عارفين نحتل احمد مره واحده بس

romansy يقول...

الولد احمد دا بيجيب الكلام الحلو دا منين
جعلنى من امير على كرسى الاماره الى عاشق يتمنى الاشاره

romansy يقول...

يلا يا ابو حميد هانت هتكمل الابجديه التالته
وتقولنا احلى كلام
يا اجمد امير للعشق

عمرو جويلى يقول...

صديقى العزيز
صباح الإحتلالات
والتاريخ والحكايات
والزمن الذى فات
نفسى أسألك سؤال هى
يو يو عاملة إشتراك
تقبل مرورى

عمرو جويلى يقول...

صديقى العزيز
السلام عليكم
كان الله فى عونك
إنت مش هتستقل
أبداًوتبقى مدونة
ذات سيادةمن يوم
معرفتك وإنت محتل على طول
هههههههههههه
تقبل مرورى

عمرو جويلى يقول...

صديقى العزيز
دائماًتبهرنا بإبداعاتك
فسلم قلمك ودام ودك
وعجبنى جداً
سالت نفسى عن موطنك فوجدتك من داخلى تجيبى
آلا تعرف أنى اسكنك فانت موطنى وانت حبيبى
خالص تقديرى

خواطر شاب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
قلم رشيق مبدع
اسال الله ان يسخره لنصرة دينه
تقبل مروري
وجزيت خيرا علي كلامك الرقراق

البروفيسير يقول...

السلام عليكم
اخبارك ايه
دمتى طيبه
تحياتى

فشكووول يقول...

السلام عليكم احمد
انت خدتهم من الالف للياء

كلهم وصلهم حبك

سوسو الاموره يقول...

كلام جميل بيجسد حالة عشق جميله ممكن انا اكون عشتها او انت او كل الي حوليك عشوها بس محدش عرف يجسدها زي ما انت عملت تسلم ايديك كلام راقي وجميل

سجود يقول...

ماشاء الله الموضوع مابقالوش 5 ساعات والاقي نفسي التعليق 29 بجد يا جماعه الموضوع ده مش نافع
البوست جميل وعايزين بقيت الحروف
ههههههههه

adel يقول...

حلو قوي الجزء ده يا احمد بجد
تماما في اجزء حلوة قوي الحقيقة

------------
ضباب الشتاء ليس الا
قطرات من الندا تلاحقك
------------
غاندى تحايل على التاريخ حتى يسكنه
فانظرى الى باب قصرك
ستجدى التاريخ ممنوع من الدخول
------------

عاجبني التعبيرات دي قوي

الفراغ يقول...

بصراحه مش عارفه ارد بعد رد يويو
هى بجد قامت بالواجب وزياده
وواستأذنها انا اشاركاها التعليق

تحياتى ليك وليها

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

انا رجعت للبوست اللى فات وجبتهم من الاول
دول الف باء الرومانسية حروف من مشاعر
يكتبها القلب وتنطق بالعيون اكيد مش كدا
:)

هايل بجد يا احمد
انا مستنية البقية
واعذرنى على التقصير اللى عنده اطفال مبيملكش اى حاجة فى وقته
وخاصة لو كانو ما بين 3 سنين و 4 كدا
وتكون اسمها سومة :)

دمت بكل خير
تقبل مرورى

ساره يقول...

عشقت حرف العين من بد الحروف

ساره يقول...

يويو
حرف الغين عندك ابداع
ماشاء الله

فكرة من الزمن ده يقول...

فكرة عندها صداع شتوي

فكرة من الزمن ده يقول...

جميلة اوي الميم
اشكرك حتى تستغيث

فكرة من الزمن ده يقول...

الله يسلمك يا احمد
ايه اخبار المدونة الاسكندرانية

فكرة من الزمن ده يقول...

شفت اللي جرى لفكرة
مش ريدرات فكرة اتمسحت وبحاول ارجعها تاني بس على اد ما بافتكر

فكرة من الزمن ده يقول...

لاانا ما اقصدش المدونة اسكندرانية
اقصد البلوج اللي الاسكندراني اللي هانلم في كل الاسكندرانية ونسميه قهوة الفيشاوي
الاقتراح بتاعي نسيته؟

وحي القلم يقول...

السلام عليكم
روعة
تحفة فنية متميزة

غير معرف يقول...

يويو ادخلى كل مره تحجزى ومتفكريش ولا مره تحجزيلى معاكى

طيب انا زعلانه بقى

غير معرف يقول...

وبعدين انا قولت فى سر غير الغاز بيطلع الحاجات الحلوه دى
لو على القطط سهله وهربيهم من بكره

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

ازيك يا احمد يارب تكون بخير

ليس فقيرا من يحب يقول...

ازيك يا يويو يا قمر

متحرمش منك ابدا يا جميل

نقول انا التعليق التانى يعنى

ليس فقيرا من يحب يقول...

انا قريت طبعا

وروعه كالعاده كلماتك يا شاعر

وافكارها حلوة اوى

ليس فقيرا من يحب يقول...

حرف السين والشين والضاد والطاء

ابداع الحقيقه

اخر روعه

تسلم ايديك يارب

ليس فقيرا من يحب يقول...

وكمان ردود يويو اكتر من روعه

والله دويتو يجنن

تسلم ايديك يا يويو

mimi يقول...

يويو

انضم لينا عضو جديد إسمه حرنكش

ده زعلان أوي علشان إسمه مش موجود

واخد علي خاطره يا ستي

mimi يقول...

فكرة من الزمن ده

لا قهوة الفيشاوي في الحسين في القاهرة

لااااااااااااا ممنوع

سموها قهوة ... عسلية

ههههههههههههههههههههههه

mimi يقول...

فكرتي الف سلامة علي الصداع

mimi يقول...

أحمد
****

البوست رائع مش محتاج تعليق

إبداع والله

مستنية الجزء الأخير

donya يقول...

مساء الخير
والشعر
والخيال
قصيدتك جميله وابجديتها رقيقه
وابجديتها ايضا اقصد الرقيقه يويو
جميله

تسلموا انتم الاتنين


*تحياتي

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

بجد استاذ ورئيس قسم فى توصيل الاحساس ووصف الشعور تسلم ايدك ودامت يارب نعمه جمال الاحساس والتعبير

أحمد الصعيدي يقول...

السلام عليكم

يا سيدي
أولا أشكرك كثيرا لحضورك علي صفحات مدونتي

ثانيا

الذي يتكلم رجل قطع حشاشة قلبه الحب والبقايا تقاسمتها النساء

فصدق ما أقول

حتي ان نجحت العلاقة حد الزواج
صدقني بعدها سينتهي ما يسمي بالحب

دع أيامك تعلمك
وتذكر أن في يوم28/10/2009 في واحد اسمه أحمد الصعيدي قال الحب وهم كبير
وسجن كبير في دنيا صغيرة

أشكر لك مرة أخري حضورك علي صفحات مدونتي وأتمني أن يدوم التواصل

السلام عليكم

فراشة يقول...

يا عم يا عم على الحروف
حد قرأ حروف الابجديه بالشكل ده قبل كده
ما اظنش
الالهام يا احمد عندك وصل الى الذروة
ماشاء الله عليك
بجد اختيارك لاسم المدونة كان فى محله

بالنسبة للجنان اللى عندى شكله استوطن
بس انا اهو معاكوا وبتابع من فترة لفترة ربما هناك عودة قريبة

سلامى لالهامى الشعراء

سلمى يقول...

فى كل مره ادخل لاقول رائع واحساس راقى
وهكذا
اما اليوم ف اسفه كلماتك ليست رائعه وكلاماتك لا يوجد بها احساس راقى
انا مش شد اعجابى بقصائدك احترت فى وصفهافكل كلمات الاعجاب لا تكفى
دمت مبدع

أحمد الصعيدي يقول...

السلام عليكم

رأيت في إحدي المدونات كتابك الأول فوددت أن أبارك لك وإلي الأمام دائما

وفقك الله

السلام عليكم ورحمة الله

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركااته


حقيقة أنا مش عارفة أعلق أقول ايه؟؟
أبجدية جميلة
لشاعر مبدع

و حقيقى يويو عاملة شغل جااااااااااامد

فى انتظار البقية
دمت بود

صوت من مصر يقول...

ممكن حرف الك اللى هو كيمو

سجود يقول...

الا اسكندريه ديه بلدي الحبيب بحبها جدا بس مش بحب بحرها للاسف

وعندي سؤال يعني هو انت مالقتش الا اسم ساره تسميه للقطه
هي عسوله وكل حاجه بس ياريت تغيره
هههههههههههههههه

لالا بهزر براحتك بس يعني برده مش براحتك اوي
هههههههههههههههه

سجود يقول...

لالا علي فكره انت فهمت غلط انا بحب البحر عموما لكن اسكندريه مش بحب انزل فيه عشان الناس بقيت زحمه فيها فاما بقيت بروحها بقيت بعد من بعيد وانا بحب الهدوء
اما بصيف بقي في مرسي مطروح عشان ميتها جميله
لكن اسكندريه عموما انا بحبها جدااااا
والمولد اه كان الخميس اللي فات بس ديه حاجات تخاريف
وسلملي علي ساره اختك وانا كمان برده بحب القطط جدا بس ماما مش بتحب تربيتهم فكنت مربيهاهم وانا صغيره بس دلوقتي لا
ماما بعدتهم عني من وانا صغيره للاسف بس ليسا بحبهم جدا

سجود يقول...

ايه الناس الاونلاين ديه يعني متساويين
ههههههههههههههههههههه
عموما اسكندريه بلدي اللي مش عايشه فيها
يعني بحبها جداااااااااااا

سجود يقول...

انا كنت ليسا بفكر بس انت اكدت لي خلاص
انا خلاص هحتل اسكندريه كمان
يعني بدل ما تقول تشرفوا ولا حاجه
ماااااااااااشي
لا واحتلال يويو مش ارحم عشان بتاخد اول عشر كومنتات وانا بتجنن معرفش بكون فين ساعتها
بس يلا الله يمسيكي بالخير يا يويو
ههههههههههههه
والله ضحكتني بجد
لا وممكن بعد اسكندريه احتل الكايرو بس هي زحمه اوي بس يلا اكيد بعد احتلال اسكندريه هنعد فاضيين نقوم نحتل الكايرو

سجود يقول...

لالا الصراحه
نوووووووو كومنت انا هرضي وخلاص يلا واهوه طنطا واسكندريه ومرسي مطروح حلويين نفكر بقي في بره مصر
وكنت مولوده في السعوديه ومعايا شهاده ميلاد سعوديه يعني احتلالي وصل لبره البلد لا والتزوير ايه
معايا شهاده ميلاد مصريه كمان
يعني ماما باين عليها ولدت نصي هناك وطلعوله شهاده ميلاد والنص التاني هنا وطلعوله شهاده بس ده كلام ماحدش يوصله للحكومه
ههههههههههههههه
يا حكومه انا تبعكم والعكس

طهر فؤادك يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ,

ربنا يكرمك يارب والمسلمين ... وطبعا بتقول الكلام دة لينا كلنا ههههه ... على العموم جزيت خيرا ان شاء الله والمسلمين .. واحبك الله الذى احببتنا فية ..
اخوك فى الله

سلمى يقول...

استاذ احمد صباح الخير
انا مفهمتش انهى كود لان اللى ظهر اصفار فمعلش تقولى هو مكتوب فين او اى تفاصيل
ثانيا
انا والله مش عامله بيات شتوى ولا حاجه بس انا حعمل لوك جديد للمدونه ان شاء الله فأول ما يجهز حنزله مع بوست جديد
ثالثا
انا وانا بقرأ ابيات الشعر بحس انى بقرء لفروق جويده او حد من الناس التقيله دى ولو حضرتك قولتلى ان هذه الكلمات نابعه من احساس فقط بدون تجربه حب حصدق حضرتك
لان اى حد بيدخل مدونتى بيفتكرنى انى(00000) وفى كل مره بحس انى عاوزه اقول يا ناس احساس الشخص فقط يكفى لكتابه بحور شعر
مش عارفه لو حضرتك فهمتنى ولا ايه بس ان شاء الله تكون فهمتنى
اسفه لللاطاله
دمت بخير

سجود يقول...

هههههههههههههههههه
خلاط لالا مش معقده اوي كده
بالنسبه للاسم خليته سجود بس ولاغيت التاني
بالنسبه للبلد المولوده فيها السعوديه لان بابا وماما كان شغالين فيها
بالنسبه لشهاده الميلاد هيا اللي معقده شويه انا طلعت شهاده من السعوديه وبابا اتصل باهلنا في مصر وكانت بنت خالتي ليسا مولوده فخدوها وطلعولي شهاده ميلاد مصريه ببصمه رجليها
وبالنسبه للبلد اللي عايشه فيها طنطا
وبالنسبه للبلد اللي بحبها الاسكندريه
يبقي بزمتك ده كلو خلاط لالا مالكش حق
هههههههههههههه

يوميات الحارة يقول...

جمل ما عبرت به عن تلك الحروف والاجمل انها اضاءة فى محاربك بصبغة الحب

gogo!sf يقول...

مساء الاحتلال يا احمد
يا عم انت حسستنى انى اتأسرت فى 6 اكتوبر
مانا كنت عندك البوست اللى فات
وبعدين مشواخده بالى ان ده بوست جديد مكمل للتانى وربنا وربنا تصدقنى

سورى بقى الله

بس بجد اول مرة اعرف ان الحروف الابجديه ليها طعم جميل بيوصف الحب بشكل واضح

ابدعت يا صديقى

بجد تسلت ايدك ويسلم احساسك قبل قلمك

جوجو

yasmina يقول...

هااااااااااى
بجد الفكرة عجبتنى جدا اخر حاجة
وجمييييييييلة جدا
حقيقى بجد

ومستنية حرفى يا ترى هيبقى فيه اييييييييه ؟

مش مهم اهو اخر حرف محدوووووف يا عينى
تحياتى سلام
وحقيقى عجبنىى كتييييير خالص

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

بصراحة مدونة جميلة جدا
وفوق الرائعة جزاكم الله خيرا
اول زيارة ومش الاخيرة إن شاء الله
صلي علي النبي

micheal يقول...

رائعة وفي إنتظار باقي الأبجديات بلهفة
:)
تحياتي

سجود يقول...

للدرجه ديه
وبعدين مش انا اللي زورت الناس اللي حواليا فمش تبلغوا عني عشان كنت ليسا طفله
ههههههههههههههههه

gogo!sf يقول...

يه يا عم احمد انت قاعدلى على الواحده ولا ايه

ماشى بس انا مش مصرى انا مصريه

الله يسامحك

غير معرف يقول...

ازيك يااحمد عامل ايه
اول تعليق فى مدونتك
ولكنها ليست اول زيارة
اشكرك على دعواتك لى فى المدونة عندى
دمت بالف خير

mimi يقول...

فينك ... دي كده غيبة طويلة

سجود يقول...

ماتخافش ربنا ساترني بس اطلع انت منهاااا
هههههههههههههههههه
واوعي تحاول تدور علي ملفاتي القديمه

مـجـنـووون يقول...

ايه الابجدية الجميلة دي

الله ينور علي الكلام الحلو ده

بس يا تري في حد يستاهل الكلام ده ؟؟؟


تقبلي مروري أخي الكريم
مجنووون

غير معرف يقول...

يويو ميررررسي ياقمررر

على الحجز

اعتبر نفسي التعليق التالت بقى

هههههههههههههههه

امووووووواه تسلمي

غير معرف يقول...

تجنن يا احمد

ايه الجمال دا كله

عجبني اول حرف حرف * ر *

لانه حرف اسمي طبعا :)

راااائعة ومنتظرين باقي الاحرف ^ـ*

تسلم ايدك

وسوري عالتاخير

:)

'' حطام (ك) بقايا '' يقول...

قريتها قبل كده و اعدت قرائتها مرة ثانية و ممكن اقراها مرة ثانية
لانها بجد روووعة
اكثر وحدة عجبتني قوييي
حرف ال *ض*

طيب ارد اقول دلوقتي اييييه
ما شاء الله
يسلم لنا القلم و تسلم الانامل و نزفهما