BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الاثنين، 2 نوفمبر 2009

لا تبتعد


رفيق ايامى إنى احبك فـــلا تبتعد
لا تحرمنى من رؤية رداءك البنفسجى
لا تحرمنى من سماءك السوداء
ألا تعرف ان الفرح يتشائم من وجودى
والامال والاحلام منى ترتعد
فـــــــــــــــــــلا تبتعد
لا تتركنى يا حزن انى احبك
احب دمعك احب يأسك
اشتقت للغرق بين احضانك
اود استعمارك بمفردى
اتوجد روح مثل روحى تعشقك
امنحنى فرصة للحياه ودعنى احيا بجوارك
ايوجد قلب غير قلبى يرتوى من شهد انهارك
انى احبك فاقترب اكثر
انا وحدى من اعرف خباياك واسرارك
انا وحدى من صان عهدك
وانت فقط من قلت ان مرارى هو شهدك
لا تبتعد عنى فمازلت قادر على ابهارك
توجنى على عرشك فانا استحقه بجدارة
انا الذى جعلت الامل ينتحر
وصنعت بستان لا تجلب وروده الا المرارة

68 التعليقات:

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

التعليق ده


فى الامانات

ومدفوع حقه من زمااااااااااااااااان

غير معرف يقول...

يعني يوم لما يكون الفرصة احتل
اكون اضعت باسوردي

فكرة من الزمن ده

غير معرف يقول...

التعليق التاني
لمين طيب التلعليق الاول
فكرة بردو

غير معرف يقول...

حاسة بغربة
من غير افاتار فكرة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

منور يا عم اللهو الخفى

جاى متخفى ليه المرة دى

ضعيت الباس ورد

اتصلى بـــ نجدة البلوجر

غير معرف يقول...

والله ما متخفي انا مجردة من الباسورد ارأفو بحالي وسيبوني احتل
فكرة

غير معرف يقول...

احجزكمان لميمايتي حبيبتي


ويويوتي السكر
وروفي حروفي

وماما الفراغ

وتندر الرعد


ومين تاني
سارة

وساسو
واسكندرانية
ودودو
وكلللل المحتلين

غير معرف يقول...

ليه الحزن ده بس يا احمد
الاسبوع اللي فات كان اسبوع التفاؤل
خليه يكمل تفاؤل
مش قلنا انك خليت الحزن يغير جلدة ويجلب ليك الفرحة
يبقى ليه تطالبه بالتوب البنفسجي والسما السودا تاني
فكرة

غير معرف يقول...

مفيش اموشن بيسقف هنا

برافوووووووووووووووووووووووووووو
ووووووووووووووووووووووووووووووو
وووووووووووووووووووووووووووووووووو

انا معجبه بكلامك اووووووووى

بجد انا بتعلم منك

تسلم ايدك

فى حفظ الله

ابقى عدى خد وصل الغاز

هههههههههههههههههههه

حنين

donya يقول...

مساء الخير
وبعدين في الكلام الجامد ده
الامل ينتحر
لاكده صعب
هو يا الحزن طيب
يا الامل ينتحر

الكلام صعب جدا

تحياتي

وردشان smilyrose يقول...

السلام عليكم

يامن عشق الحزن والهموم

ويرتجى منه البقاء

ويتباهى بكثرة العناء

الى متى اخى الغالى سوف نعشق العناء

سوف نهفو الى الدموع

سوف نشتاق الى الانين

الم تسبع روحك من الهموم

الم تغرق بين احضان الشجون

كفاك يامن ابكيت قلبا

ادمته الدموع واشقته الشجون

كفاك اخى كفاك بربك كفى

فالقلب ذاب من الهموم ورحل الى

دنيا الهموم فلتتركه يحيا لحيظات بلا

دموع بلا هموم بلا شجون بلا احزان

ارحم قلبك وارحم قلوب من يحبونك اخى


اختك وردشان

روح الحب الصادق

عاشقه الرومانسيه يقول...

ايييييه ده؟
هو البوست ده نازل بتعليقاته ولا ايه؟
هاروح اقرى وارجع

عاشقه الرومانسيه يقول...

هو الحزن مش هرب منك البوست اللى فات؟
انت زعلان وعايز ترجعه تانى؟
وشاطر بس تيجى عندى وتقولى اضربيها طناش وبتاع


توجنى على عرشك فانا استحقه بجدارة
انا الذى جعلت الامل ينتحر
وصنعت بستان لا تجلب وروده الا المرارة
*********************
ياساااااااتر
اعوذوا بالله
ليه ياابنى كده
مهما يكون الاحباط واليأس
لازم يكون فيه شعاع امل
كده تخلى الامل ينتحر
حرام عليك

غير معرف يقول...

احاسيسك راقية جدا

وفيها لمحة حزن مهما كانت رومانسية وحالمة

بتعجبني كتاباتك جدااااا

تسلم ايدك

وربنا يفرح قلبك

غير معرف يقول...

وانا موجودة اهو بس كنت تعبانة حبتين وما اصدق اخلص شغل البيت واديها نوم ليل نهار :]

وفرحت اووي انه البوست افادك وعجبك

اي خدمة ياباشا

وبعدين البوست مش بيضيع ولا حاجة عندك اقسام المدونة عاليمين تقدر تدخل وهتلاقيه قدامك بس ممكن يتوه بين المواضيع الكتيرة :]

اسيبك بقى دوشتك :)

سي يو :)

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سامحنى تأخرت على تدويناتك المبدعه ولكن رغما عنى ..

دمت متألقاً رائعه فكرة أبجدية الحب وجديده جداً ..

Pink Dreams يقول...

ايه دا

لالالالا عينى عليك بارده

هههههههههههههه

بجد بجد كلامك جامد جامد جامد

مع انى عينى تعبتنى على ما قريته ابقى والنبى كبر الخط شويه

هههههههههه

سلمى يقول...

سؤالى قبل سلامى
كيف ستعيش بعد ان ينتحر الحب وتجلس على عرش الحزن
كيف ستكمل مسيره حياتك وقلمك لا يستحق منك هذا
علمتنى انك عندما تكتب يكون هذا احساس بداخلك لا تدعه ينتشر فيصبح جزء منك
وهنا اقول
دمت بسعاده

donya يقول...

اسماء واحلام فى وجدانى
------------------------اهلا بيك
بصراحه مش انا اللي جعلته اوشو هو اللي جعله بس عارف اقتنعت بكلامه جدا

بالنسبه للحزن
الاحساس بالحزن او اي مشاعر اخري بتختلف من انسان للتاني بيتحكم في الاختلاف ده عوامل كتير زي التجربه مثلا اللي مر بيها الشخص وعوامل تانيع كتير مش هينفع الكلام عليها في تعليق
دي عايزه بوست لوحدها

والفراق فراق مهما كانت الاسباب
يعني
تعددت الاسباب والموت واحد ياصديقي
في النهايه فراق وعذاب وخلاص

*تحياتي

fekramen2.blogspot.com يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
donya يقول...

مساء الخير
----------
اهلا بيك
انا قلت ايه بس انا قلت كل خير

ان الفراق فراق بيجلب الحزن
والحزن شئ سئ
انت اللي قلت ان الحزن طيب

وهو يعني القلب لازم يحزن علشان يحس باللي حواليه
ماينفعش يكون قلب سعيد او حتي مستقر او حساس
وبرضه يحس باللي حواليه


والانسان الحزين اكيد مابيبقاش عنده امل
الامل والحزن مابيجتمعوش خالص مع بعض
لكن الانسان المحارب للحزن الامل عنده بيطرد الحزن شر طرده

*تحياتي

د/عرفه يقول...

ما شاء الله يا احمد

إنت موهوب فعلا

donya يقول...

مسااااء الخيييير
عدنا بعد الهدنه
------------------


اكيد طبعا كلامك صح
والا كان نزار قباني عاش كل القصص دي وده مستحيل طبعا منطقيا

والا كان احسان عبد القدوس واحده ست لما كان هو اصدق من كتب عن مشاعر المراه

الموهبه ان الانسان الموهوب بيتفاعل مع حاله ويكتب عنها ممكن يكون فيلم اتفرج عليه او قصه قراها او حكايه سمعها
مش شرط يكون هو اللي عاش التجربه بنفسه
ولو ان يبقي اصدق الشعر التجربه الشخصيه

بس هو ورث من زمان من ايام الشعر الجاهلي اللي اخدناه في الثانوي
ان الشاعر لما يكتب عن الحب يبقي لازمن ولابدن يكون هو الحبيب

*تحياتي

فشكووول يقول...

سلامتك من الاحزان وسلامتك من الغرق
ازيك يا احمد
وايه اخبارك يعنى ما بقتش تزور فشكول الا نادرا

ما تغبش على كدا كتير

تحياتى

غير معرف يقول...

مبدع كالعادة

شكري

سجود يقول...

عارفه عارفه التعليق الاول ليا وانا خلاص هتعامل ع الاساس ده
استنوا اروح اقرا وارجع

سجود يقول...

ازيكمممممم
ماشاء الله كالعاده
ويارب يزيد من موهبتك ديه
انا مش شوفت التعليق ع فكره الا دلوقتي
وانا ان شاء الله ناويه اكتب ع المدونه من كلماتي بس بعد موضوع العيد ميلاد
وكمان عمري ما انسي القطط لانك فكرتيني بيهم يوم ما كنت بحتفل بفرح اختي وقولت هعمل حسابهم في اول مناسبه واعوضهم مش بعيد يكونوا هما ضيوف العيد ميلاد

أميرة علي كوكب مهجور يقول...

رومانسيه حزينه :(

بجد كلام رقيق اوي

ضحكات الحياة يقول...

السلام عليكم

ايه البوست اللي انا دخلت عليه ده

ضحكات الحياة يقول...

بوست حزيييييييييييين

جميل في كلماته رائع في تصوراته
جديد في تخيلاته

بس حزيييييييييييين
حزين قوي
عايز الحزن جمبك ليه ؟ الفرح حلو برده و خليهم يا سيدي الاتنين معاك مش هيضر

بس بجد من رغم روعه البوست بس الحزن اللي فيه واصل ليا

ربنا يوفقك ان شاء الله
و دومت مبدعا أيها الشاعر الغريب القادم من البلد البعيد ( يا أحمد )

z!zOoOo يقول...

السلام عليكم

ازيك يارب تكون بخير

علي فكره انا زعلان

يعني هو لازم انا الي اجي واسئل عليك

عشان اشوفك

اغلط يا عم مره وتعالي زورني

ولا هو مكانش عيش وبلوجر ؟؟

اما بالنسبه للبوست هو حلو

وطبعا انا مش هتكلم عن الحزن

لأن في رأيي إن أكتر لحظه بيبدع فيها الشعر لحظه

الشجن والحزن

لأني انا نفسي كده

بس حاول تنوع عشان تنمي قدراتك



ألا تعرف ان الفرح يتشائم من وجودى

والامال والاحلام منى ترتعد

فـــــــــــــــــــلا تبتعد

لا تتركنى يا حزن انى احبك

احب دمعك احب يأسك

انا الذى جعلت الامل ينتحر

وصنعت بستان لا تجلب وروده الا المرارة

جميله يا الهامي بيك

ربنا يوفقك

تحياتي

إسكندرانية يقول...

انا جيييييييييييت

إسكندرانية يقول...

انا جيتتتتتتتتتتتتت تاني

إسكندرانية يقول...

شوية من اللي عليكم

إسكندرانية يقول...

اممممممممممممممممممم

إسكندرانية يقول...

وبعدين

إسكندرانية يقول...

لسة مقرتش البوست

إسكندرانية يقول...

انا بلعب بس

إسكندرانية يقول...

فكرة نست الباسورد طب والحل؟؟؟؟؟؟؟؟

إسكندرانية يقول...

حبقا اعلق بعد مااقرا بمزااج

إسكندرانية يقول...

وبهدي الاغنيه لماما وبابا وخالو وتيتة وعمو اللي في الكويت وفكرة وميمي وحروف وانا وصاحب البلوج والمشاهدين
والمعد والمخرج والمنفذ واحب اسمع اية حاجة علي ذوقك ههههههههه

فراشة يقول...

اكتئاب يعم على المنطقة

ليه بس ايه اللى حصل
هو اينعم الاكتئاب موجود واستوطن بالفعل عندنا
بس مش لدرجة الاشتياق للحزن
ماهو لازق اهو وقاعد ومش عايز يمشى

انا عارفه اصل هى الدنيا اول ما تغيم والشتا يشتغل وخصوصا لما البحر يقلب وشكله يبقى مرعب
على طول الخوف والاكتئاب بيجرى يمسك بكل اظافره علينا وعلى قلوب الجميع

هون عليك نفسك وماتطلبش من الحزن ييجى لأنه موجود ومطول اظاهر

mohamed ghalia يقول...

الكلمات تحفة يا أحمد كعادتك
ربنا يسعدك دايما

donya يقول...

ياصباح الخير

طبعا مافيش حد بيكتب حاجه من فراغ
لكن مش كل التجارب دي يعني كده نزار وغيره من الشعراء مابيعملوش حاجه غير انهم يحبوا ويهجروا ويتهجروا واللي بعده واللي بعده

اما احسان مهما كان قربه من امه برضه مايكتبش كل هذه التجارب والمشاعر المتضاربه عند المراه

وخصوصا انها ماكنتش قعده معاه ليل ونهار كانت برضه مشغوله بالمسرح والمجله ومعاركها

نورت

*تحياتي

donya يقول...

مساء الخير
طبعا العلاقه بين الابناء سواء بنات او صبيان مهمه جدا
الام هي اول مدرسه الابناء بيتعلموا فيها ومنها كل حاجه
والخمس سنين الاولي من حياة الانسان همه اهم مرحله اللي بتشكل شخصية الانسان
وبالتالي لما بيتقال ان الام مدرسه مش غلط
لو تم اعداد البنت جيدا وتم تربيتها جيدا
هيطلع جيل علي راي عادل امام زي الفل

يعني الرسول لما قال ان اللي يربي بناته كويس وفي طاعة الله يدخل الجنه ده تحفيز وتأكيد علي دور البنت لما تكبر في المجتمع المسلم

*تحياتي

donya يقول...

اسفه علي حذف التعليق اصلي لاقيته اتنشر مرتين

فكرة من الزمن ده يقول...

عدنا والعود احمد بتاع القطط

فكرة من الزمن ده يقول...

انا النهاردة اتاكدت من مخطط خفي
عامله احمد بتاع القطط
وهو اللي ضيع الباسورد علشان
هو عامل عمل سفلي عند ملك الجان الاورانج بتاع بلوجر
اني ما اقدرش احتل المدونة دي ابدا
لما اكون هنا اول ما امشي ينزل البوست 3 مرات
ولما اجي الاقي مافيش باسورد
يعني التعليقات كده ينفع متنورش بصورة فكرة ده كلام

أريــــــــــــــــــــج يقول...

في كل مرة.... تتكرر الكرة ويتكرر

المشهد حيث النص السلس الصادق الذي

يحمل سطورا منثورة من القلب وهنا

تتحدث السطور حتى بقسوة حديثها

والمها لكنها تتحدث صدقا تتحدث الما وشعورا

الهاامي

كلماتك جدا مؤثرة شكراااااااااااااااا لتعبيرك الرائع

كن بخير

تحيااتي

خواطر شاب يقول...

والله بدون مقدمات كلام مفعم بالمشاعر والاحاسيس الصادقة
كلام صادق والسبب انه فعلا وصل الي القلب وحقا لقد قرات الكلمات بقلبي وليس بلساني

Cute Kitty **sookra يقول...

انا جيت اهو
مين هناك
حبيبه قلبى فكره شكرا ياقمر على الحجز
اما سى احمد اللى يحب يمسى على حد ياخويا يروحله بيته موش يمسى عليه عند جيرانه الاسكندرانيه
بنت يافكره تعالى انا وانتى نروح لملك الجان ونعملهم عمل سفلى على قرن غزاله انثى وحيده امها وابوها ويبقوا يقابلونى لو عرفوا يفكوه غير بالزار واللى انا وانتى برده هنعملوهولهم ونبوظوه عليهم
هههههههههههههههههههههههههه

Cute Kitty **sookra يقول...

ايه دا هو الاحتلالات خفت اوى كدا ليه لالالالالالالالالالالالالالالالالالا
انا احتج

Cute Kitty **sookra يقول...

انا اعتررررررررررررررررررض

Cute Kitty **sookra يقول...

انا اشجب
حد ياناس يقولى كلهم بيقولوا اشجب ليه
مايقولوا انا مشبك
ههههههههههههههههههههه

Cute Kitty **sookra يقول...

اه صحيح هو التعليق دا الكام

Cute Kitty **sookra يقول...

المهم بقى نتكلم جد
بعيدا عن ملك الجان
والست مرجانه
والاشكيف المخيف
وريما وحليمه وفاطيما وكويمه
وكمان بعيدا عن مشكاح
الشطاح النطاح
اقولك يابنى يااحمد
goooooooooooo ahead
واستمر
وانتشر
ولاتعبر حدن ابدا

Cute Kitty **sookra يقول...

صحيح هو انت ازاى عاوزه موش يحرمك من سمائه السودا
دا ياعم كويس انه بعد عنك
لابجد بقى خلاص خلاص
شويه جد كلامك حلو كما هى العاده

البروفيسير يقول...

السلام عليكم
ايه الاخبار
جميله جدا لا تبتعد
تسلم الايادى
تحياتى

جارة القمر يقول...

حتما البعد يقتل


كن بخير

جارة القمر يقول...

حتما البعد يقتل


كن بخير

سلمى يقول...

بمناسبه تعليقك عندى عن الشتاء
لان اعلق بل سأكتب خاطره
وانت قد الهمتنى بها
فلك كل الشكر

yasmina يقول...

هااااااااى
ازى حضرتك
اولا بجد الكتاب راااااائع لسة مسيفاه واول مرة اشوفه فى المدونة هنا دلوقتى بجد رائع انا مكنتش متصوراه كدة خالص
وبجد فكرة هايلة حقيقى

اما البوست طبعا اكيد رائع
واحلى حاجة فعلا هو انه يقول كل الكلام اللى جوانا وخصوصا لما يطلع فى كلام جميل اوى كدة

تحياتى

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

عدنا من جديد نيهااااااااااااااااااااهاى

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

عساك بخير يا شاعر

يارب تكون بخير

ليس فقيرا من يحب يقول...

وبعدين ليه الكأبه دى

الكلمات حلوة بس لما توجها لبنى ادم

مش للحزن

لاااااااااااااااااااااااااااا

مش النهارده يا عم احمد

ليس فقيرا من يحب يقول...

هيا يويو فين انا قلقت عليها

يارب تكون بخير

ليس فقيرا من يحب يقول...

مش هاقول غير مبدع كالعاده

يا مبدع

تسلم ايديك

ليس فقيرا من يحب يقول...

هامشى بقه بس ياريت

تطمنا على يويو لو تعرف اخبارها