BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الاثنين، 17 مايو 2010

الشبيهة


تتجاهلينى
تتجاهلين الحلم النائم بداخلك
تقتلين كل احساس يحاورك
تقتلين مشاعرك
جعلتى من عقلك حاكمً مُتسلط
اسكنتى قلبك بين اناملك
اقمتى الموانع والسدود
جعلتى من نفسك قناص
يرصد الحب عندما يُقابلك
رداء القوة هو ردائك
ضعيفة
وفى صد المشاعر
تعجز قدمك ان تحملك
تتجاهلينى
ألا تعرفينى
انا حبيسة افكارك
انا الشهد الغارق فى مرارك
انا النبضة التائهة فى قلبك
انا الهدوء بعد قرارك
انا جسدا خفى
انا عقل ً باطن
يحمل نفس اسرارك
انا ظلك المار بجانبك
احمل نفس ملامحك
احتمل غرابة اطوارك
اعلم انك تعرفينى
وتتجاهلينى
انا من نجا من حطامك
انا من ارسلتى افكارك وراها
واعتقلتينى
انا وجهك الاخر
عندما يشتاق شىء بداخلك
لدفء مشاعرى وحنينى
انت ِ الحقيقة وانا الشبيهة
عندما تخضعين لى
ستجدى الايام طفلة
تداعبك وتداعبيها

13 التعليقات:

ليله شتاء يقول...

السلام عليكم

ما أروع محاورة النفس
" أنا الحقيقة وأنتى الشبيهة"

"أنا أمام أنا"

دام أبداع قلمك

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا يقول...

اللغز ورا كلمة الشبيهة

العنوان شدنى من قبل القراءه

أحمل نفس ملامحك
أنا وجهك الأخر

تجنن القصيده بجد حقيقى

تحيه لإحساسك العالى ياشاعر

غير معرف يقول...

أنا وجهك الاخر

عندما يشتاق شىء بداخلك

لدفءمشاعرى وحنينى

انت الحقيق وانا الشبهه

داامت كلماتك الرائعه

ما أجمل التحدث مع النفس

كل الاحترام والتقدير

أريــــــــــــــــــــج يقول...

منذ ذلك اليوم
لم تعودي شبيهتي
يوم جعلتي مني
ربيعا لم يزهر
وشتاء لم تمطر
وبسمة لم تبدأ
ودمعة لم تجف
وشمــس لم تشرق
انتِ سارقة احلامي
اعلم ان شخصكِ
في عالمي
هو شيئ لا ينتهي
لكـــــــن
هلا حملتي ذكراكِ
ورحلتِ
لم اعد اريدكِ
لم اعد اشتاق
الرقص على نغمتكِ
حتى في منامي

جارة القمر يقول...

يقتلني عجزي أمامك

الشمس لم تشرق

جزيرتي حطمتها أوهامك الجميلة

اقتلعتي حصوني

وجعلتني في مهب الريح ريشة

أواه يانفسي ما أغباني ككنت وقت صدقت

جارة القمر يقول...

حنين جمدته العبرات

جارة القمر يقول...

راقي أنت دوما ياصديقي

Malooka Yousef يقول...

كلام جميل اوى بجد واحساسك عالى اوى

جلال كمال الجربانى يقول...

أراكِ وأمامك مرآه أحلامك

ودمتِ بخير حال وبإبداع

مرايتى يقول...

أسعدنى مرورى بين كلماتك ولو كانت تبدو حزينه وهى تتحاور مع نفسك

تقبل مرورى بين كلماتك

رحلتنا في الحياة يقول...

ومين قال انها بتتجاهلها ما يمكن بتخاف منها وتخاف تنتصر عليها وتلغى الشخصية التانية
جميلة القصيدة دى بجد تسلم ايديك

ليله شتاء يقول...

لا يوجد أى خطأ لأعتذار حضرتك عليه
بجد أنا أحترم رأى حضرتك جداا ويشرفنى دائما تواجدك بالمدونة ومتابعتك

كلماتك عن الأحتلاف رائعة

لك تقديري وأحترامي

ساسو يقول...

بجد انا ببقي محتاره جدا قدام كلماتك
لأني مش بلاقي وصف يليق بيك
أقول ايه
كينج الشعراء
بجدمدونتك ميختلفشي عليها اتنين