BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الأحد، 6 ديسمبر 2009

كان ياما كان


كان ياما كان
بنت جميلة قلبها طيب
بس الدمع لعينها قـُريب
حاولت تعرف فين الحب
قابلها الحزن بشكل يـِشـَيب
خان أحلامها باع أيامها
شعلة نار بتزيد فى ألآمها
حاولت تبعد عنه فى مرة
حاصر الحزن كل كلامها
حاول قلبى يقرب منها
حاول يعرف أكتر عنها
لاقى جواها قلب كبير
وروده دبلت قبل أوانها
حاول يعرف أكتر وأكتر
لكن الحزن سبقه بثانية
حطم فيها كل كيانها
ياما قلوب حاولت تعرف
رجعت دايبة من أحزانها
لكن قلبى حزين م الاول
حالف يقتل فيها شجنها
كل هموم الدنيا لقلبى
ذرة بسيطة فى بحر حنانها

39 التعليقات:

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اختى الصغيرة


سجود


اول تعليق علشانك اهو
بس يارب تذاكرى كويس وتنجحى


دعواتكم ليها

لانها بتمتحن اليومين دول

سجود يقول...

مش معقول

سجود يقول...

انا اول تعليق بجد

سجود يقول...

شكل ربنا استجاب الدعوه
انا اول تعليق اهوه يعني جبتها لوحدي

سجود يقول...

مش هطمع واقولك يبقي انا البوست الجاي اول تعليق ذي ما كنت قايلالك
لان انا فرحانه دلوقتي فيلا سماااااااااح

سجود يقول...

يلا بقي يعني فين الناس فين الاحتلالات اللي كانت هتخليني انتحر
فمش هطول انا بس عايزه انتقم شويه
واطلع الحاجات المكبوته

سجود يقول...

يعني انا بجد الاول الاول بالاعتماد ع نفسي
انا قبل كده كنت اسما وليسا فعلا
عشان بس في ناس انا بحبهم بيحبوا يعلقوا في اول عشرين كومنت فانا هسيبلهم شويه من قبل العشرين

سجود يقول...

اخر كومنت قبل ما اقرا الموضوع واعلق ليسا عليه
ربنا خلاني الاول لان انا حلمت ان حضرتك بتقولي حرام عليكي ضميري بيأنبي بجد مش عارف اعمل ايه عشان انتي هتاخد الكومنت الاول وهو مش من حقك
فربنا خلاه من حقي

سجود يقول...

اروح بقي اقرا وارجع
اوعوا حد يلعق استنوني لحد ما اخلص خالص

سجود يقول...

ياما قلوب حاولت تعرف
رجعت دايبة من أحزانها
جميييييييييييل اوووووووي ماشاء الله
والبنت صعبانه عليا بس معلش بقي ماينفعش ازعل في يوم ذي ده

سجود يقول...

والله يجماعه انا صعبان عليا اسيب المدونه وانا الاولي انا بقول افضل اعد اعلق لحد ما اي حد يجي
ههههههههههههه
دعواتكم
سلالالالالالالام

ليس فقيرا من يحب يقول...

ونقول تانى تعليق

حلو جدا

اسعد الله مساءكم بكل خير

ليس فقيرا من يحب يقول...

حجزززززززززززززززززززززززز

انوسه

يويو

ميمى

فكرة

ايوشه

حنين

وكل حبايبى المحتليين

ليس فقيرا من يحب يقول...

مشاء الله عليك يا شاعر

ما هذا النشاط الذى ارى

اللهم لاقر ولا حسد

ليس فقيرا من يحب يقول...

رايحه اقرى وجايه

سلام مؤقت

ليس فقيرا من يحب يقول...

كان يا ما كان

كان فى شاعر مبدع من زمان

قلمه حزين بس بيطلع كلمات جنان

ربنا يباركله فى موهبته ويفضل يكتب

كمان وكمان وكمان

ههههههههههههههههه

تسلم ايدك يا شاعر

غير معرف يقول...

لا تعليق ربنا يسامحك يااحمد خلتنى اعيط بجد بس صدقنى انت بجد موهوب مش فى الشعر بس فى انك تعبر عن مشاعر غيرك
عجبتنى جدا كل كلمة فيها بس اتمنى تتراجع عن قرارك قريب سلام يااحمد ربنا يوفقك

فكرة من الزمن ده يقول...

ازيك يا احمد

فكرة من الزمن ده يقول...

انا فرحانة انك على طول متواجد ماشاء الله يارب دايما كده كل ما ادخل الاقي بصمة جديدة
يارب يوفقك دايما
اروح اقرا

فكرة من الزمن ده يقول...

ربنا يسامحك يا احمد
ربنا يسامحك
ويبعد الحزن عن كل الناس اللحزينة

الفراغ يقول...

جميله يا احمد

ذو الوجه المبتسم يقول...

السلام عليكم

الكلمات جميلة وسلسة جدا

تعرفى عيشتينى الكلمات كانها قصة واقعية

بمنظرها وطبيعتها


تقبلى تحياتى
وكل سنة وانتى طيبة

سلمى يقول...

كان ياما كان
بنت جميله قلبها طيب
بس الدمع لعينها قريب
حاولت تعرف فين الحب
قابلها الحزن بشكل يشيب
الى هنا انت تتحدث عنى اما باقى القصيده فلا ادرى ربما اكون فى المستقبل جزء منها فقط اكون عليه
لامست قلبى كثيرا كلماتك
فتحيه اليك والى قلمك

غير معرف يقول...

رانيا حبيبتى حجزالى اهو

ربنا يخليكوا ليا يارب

تسلم ايدك يا احمد

حلوه كما اعتدنا منك

Cute Kitty **sookra يقول...

احمد
مساك شيكولاته
يارب تكون بخير
ومالك اليومين دول قالبها على نكد ليه بس
قابلها الحزن بشكل يشيب
خان احلامها باع ايامها
بصراحه كلها اجمل من بعضها ووجعت قلبى اوى على البنوته دى اللى شايفاها قدامى دلوقتى ولامسه كل الامها

وردشان smilyrose يقول...

السلام عليكم

الله يسامحك بجد

كانك بتحكى حكاية القلب الحزين

اختك فى الله وفى الم القلب

فراشة يقول...

والله والله ماعارفه اقول حاجه
ماشاء الله يا احمد روعه عجبتنى جدا
حاسس بكل انسان وبكل كيان
وبكل شعور
على فكرة انا وصلت لمرحلة انى خلاص مش حعرف اعلق تانى عندك لانى مش عارفه اديلك حقك فى التعليقات

انت ملك الرومانسية والاحساس الراقى

وردشان smilyrose يقول...

عارف يا احمد اجمل شئ ومن نعمه ربنا

علينا عز وجل انه اعطى لقلوب القدرة

انها تحس بالم قلوب اخرى وتعبر عن

احزانها والالامها ودا شئ ربنا اكرم

بيه البعض وليس الكل ودا شئ بيعطى

امل لقلوب محطمه ان هناك من يدرك

الالامك ويحس بها ويتالم من اجلها


اكرمك الله اخى بقلب هو اشبه بقلوب

الملائكه دمت اخى بكل الود

وأسأل الله ان يشفى قلوبنا ويدوى

جراحنا ويكرمنا بحبه وهو اسمى ما فى

الوجود

وردشان smilyrose يقول...

عارف لما قريت البوست لنهر الحب

فى التليفون افتكرتنى كلمتك

او اننا نعرف بعض وقالتلى

هو كاتب البوست عنك

ضحكت وقولتلها الحياة مليانه

قلوب بريئة اتجرحت وقسوة قلوب البشر

ما سبتهاش فى حالها

donya يقول...

مساء الخير
بجد قصيدة النهارده تجنن
حلوه اوي
وخصوصا اخر سطرين

نرجع للرد علي تعليقك عندي
انا مش بغيب خالص انا لازم طول ماعندي نت اقعد كل يوم لكن حالتي الصحيه لاتسمح اني اقعد كتير صحيح ساعات بزوغ واقعد اكتر من المسموح لكن انا موجوده

وياسيدي لو كل القصايد حلوه كده انشر زي ماتحب المدونه مدونتك
هههههههه

بانسبه لأوشو انا رديت علي كل حوار انت سيبته في اوشو
وان كنت تقصد اني مش هكمل اشو
ده علشان حسيت ان المدونين مش حابين الموضوع واساسا انا عملت المدونه علشان اتواصل معاهم

والمدونه والحوار وكله تحت امرك
واي حوار تحب احنا في الخدمه
الحوار معاك جميل وبناء

نو نو اي لا لا
مغرة الهامي عمرها ماهيكون فيها قتل والا ضرب نار

حتي الحزين فيها جميل

وطبعا انا عارفه ان مش شرط ان الشاعر يكتب تجربته هو
ممكن يتفاعل مع اي شئ فيلم شافه قصه سمعها او قراها انا عارفه
ده كويس

وصدقني اي حب كبير او صغير مش من حق اي طرف يخون الاخر
وليه الخيانه الصراحه احسن

بالنسبه للقطط انا كمان بحبها لكن عندي حساسيه منها مش بقدر اربيها لكن اختي عندها قطط بحب اروح العب معاهم وطبعا برجع عيانه يومين

بانسبه للأمامير فيه منهم دبابير
وكذلك من الرجال وانا ضد تعميم التجربه
يعني اللي يتصدم من واحده ده مش معناه ان كل البنات كده
واللي تتصدم من ولد مش معناه كل الاولاد كده

انت اللي دايما منورني
ومناقشاتنا بتسعدني جدا

تحياتي

ايوشة يقول...

على فكرة الصورة دى بحبها جدا علشان ليها مدلول فى بالى حتى انا حطاها على الايميل :)
وبعدين القلب لسه فيه نبض وبيحس بردو بس انت عارف العقل دايما بيقتل اى احساس جواه

جارة القمر يقول...

للحزن مدينة لا يسكنها الا من تألم وأحب بصدق

ولولا الحزن لفقدنا صفة الانسانية

لذلك انت انسان بكل ماللكلمة من معاني

فابقى رمزا للوفاء

adel يقول...

ايوة دي تمام و جميلة
رغم انها حب و ليلة برضه
بس حالة مختلفة
عن بحبك و عاوزك و محتاجلك و كده :)

اوراق قديمة يقول...

رائع فعلا يا احمد
وياريت تقدر فعلا تخرج البنت ذات القلب الطيب من احزانها
الكلمات جميله ومعبره وغير معقده
احييك عليها وننتظر حديدك دائما
ام محمد

mohamed ghalia يقول...

تحفة يا أحمد بجد
ربنا يسعدك دايماااااااا

ساره يقول...

حلو الكلام
حزن وهم وغم ياســــــــلام
شئ فوق الوصف

احمد لسه حين نلتقي حاجه ثانيه :))

حنين يقول...

السلام عليكم
كلمات جميله ومعبره
مع تحياتى

فكرة من الزمن ده يقول...

جمبلة قوي كلامها في لحن جميل سمعته
فكرني بلحن تيتر مسلسل سارة اسمعه كده وانت بتقرى هتلاقيه ماشي اوي
نفس الحزن والشجن والنغمة كمان

Unknown يقول...

سلامو عليكم
ازيك يا احمد اخبارك ايه ؟
احم احم
بصراحة الكلمات جميلة جدا و الاحساس اكتر من رائع و لو اني مش بحب الحزن بس بجد جميلة اوي

مش لاقي كلام اوصف بيه رايي في الكلمات هو اسلوب جميل كلمات بسيطة و معاني عميقة جدا

دمت مبدعا

و ياريت تيجي تزور البوست الاخير عندي عشان لو تحب تنضم لمشروع الربح من الانترنت ربنا يسهل احنا دلوقتي حوالي 6 و ياريت تساهم معانا شوية بالاعلان عن الموضوع لو عاوز