BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الأربعاء، 16 ديسمبر 2009

سحابة عابرة


تمر الايام كـــ سحابة عابرة
الماء فيها وتبخل أن تسقطه
على أرضى الجرداء
وأشلاء قلبى المتناثرة
أنا الطبيعة ذو الاربع فصول
احتجزت أيامى الربيع عنى
فصرت ُ عاجزا افكارى حائرة
سحابة عابرة
أتيت لها بفصل الشتاء
أتيت لها بالبرد فى كل الارجاء
هيئت لها جو السقوط
جعلت لها وظائف قلبى شاغرة
سحابة عابرة
شعرت بها تريد الهبوط
شعرت بالآمها وكم الضغوط
قلت لها أحبك
أقسمت لها بالولاء
أقمت لها كل الفروض
فقالت لى أنا بك لست شاعرة
سحابة عابرة
مازلت اترصدها فى كل مكان
أيام تشعرنى بالامان
أيام تشعرنى بالحنان
أيام تكون كــ الزمان
أيام كــ كل الايام
لكن ايامى انا نادرة
سحابة عابرة
قالت لى يوما
أنا فى حبك كل النساء
سأبنى لك قصرا على رمالى البيضاء
ونهيم فى بحر الهوى
أنا على إسعادك دوما قادرة
سحابة عابرة
متى تقفى وتمطرينى
أحبك رغم ابتعادك فهل تسمعينى
احب فيك ِ وفائك
احب فيك ِ عطائك
احبك فى هدوئك
احبك وانت ِ ثائرة
يا سحابتى العابرة
احبك

60 التعليقات:

فكرة من الزمن ده يقول...

معقول

فكرة من الزمن ده يقول...

طيب خير

فكرة من الزمن ده يقول...

والله جيت من برة
وقلت ادخل اشوف صدفة لقيت
بوست بيخبط عندي
فتحت لقيته طازة
من غير اجابات زي امتحانت الثانوية لما بتتسرب

فكرة من الزمن ده يقول...

اقرا بقى

فكرة من الزمن ده يقول...

ايه الاجرام ده يا زعيم بس
برغم انها سحابة ومطر ورعد
والجو ملبد بالغيوم
لكن الكلام جميل جدا
ومنمق برغم انه بسيط ولكن فيه موسيقى تناسق الكلمات
زعيم
ربنا يستر من الشر ده

سجود يقول...

التاااااااااااااااني

سجود يقول...

الله الله
يعني يا فكره مش حجزالي
ماشي ماشي
وبتتفقوا عليا
برده ماشي
وكمان بتستغلوا غيابي
ماشي ماااااشي
يعني اروح انام شويه عشان صحيت بدري النهارده ارجع الاقيكم خدتو مكاني ومش حجزالي
غصب واقتدار يعني

سجود يقول...

اروح اقرا بقي وارجع اسيبكم مع ضميركم يأنبكم
هههههههههههههههههه

فكرة من الزمن ده يقول...

حقيقي كل السطور اجمل من القبلها
شكلك هايتقر عليك قريب ربنا يستر

mimi يقول...

فكرة ، بتعلق بالخمسة
خايفة من الحسد يا أحمد

فكرة من الزمن ده يقول...

طيب انتي نمتي انا ولا نمت
خرجت ورجعت لقيت البوست ميتني

mimi يقول...

إيه ده ، حقيقي البوست لسة طازج
ما طازج إلا الطازج

أنا قريت بصراحة وعجبني البوست :: برافو أحمد برافو

سجود يقول...

يارب ياساااااتر
احم احم
ياللي هنا مع ان مافيش حد باين كده.
بيقولوا ان فيه موضوع جميل بره ماااشاااء الله كعادة المدونه ديه انتم رايكم ايه ؟؟!.
.........
طيب الاول سلموا علينا وبعدين ابقوا اسالونا
.........
طيب ازيكم رغم التهديد بس احنا مش بنخاف
ههههههههههههه
.........
احنا تمام الحمد لله والموضوع جميل ماشاء الله بس انتي بس مش تنامي عشان مش يفوتك وتقراي المواضيع اول واحده
.........
خلاص اتفقنا
.........
يلا سلام
.........
تحياااااااااتي

فكرة من الزمن ده يقول...

ههههههههه
ميمايتي ظهرت اخيرا بوست الشتا ده وشه حلو على فكرة

سجود يقول...

مش معقول ميمي
وفكره بين قوسين اللي زعلانين منها
ع المدونه
ههههههههه
وانا اقول النور ده جاي منين

mimi يقول...

سجود
****
أحمد مدونته بجد كلها مشاعر جميلة
ده رأيي من أول تدوينة

والبوست ده جميل برده

سجود يقول...

اززززززززززيكم ؟؟؟!! يا جماعه
انا كل مره لازم يبقي حد معايا وانا بعلق سبحان الله المدونه ديه حظها معايا تبقي شات مش مدونه

mimi يقول...

فكرتي ييييييييييي

وحشتيني يا بنوته .. الشتا جه وأحمد بيشرب شاي .. ومخمخ علي الأخر .. كل شوية يزيد إبداعه
ربنا يستر عليه
ههههههههههههههه

mimi يقول...

فكروة حبيبتي ، إيه رأيك في البوست المرة دي ؟

وأنتي يا سجود .. إيه أكتر اللي عجبك؟

ومعانا اتصال نقول ألووووووووو

فكرة من الزمن ده يقول...

فكرة وميمي وسجود
الحد الادني من المربع موجود
يبقى لازم الشر يكون بلا حدود

فكرة من الزمن ده يقول...

بصلراحة يافندم انا البوست كله على بعضه جميل جدا واحمد بتاع القطط يبدو انه الوحي عنده بيزيد في الشتا علشان كده مستني السحابة تشتي وتغرقه علشان يزود الالهام والاسماء والوجدان

سجود يقول...

فكرررره ياااااااجامد
ههههههههههههه

سجود يقول...

كله عاجبني
ماشاء الله

فكرة من الزمن ده يقول...

جودي انا ضجكت اوي لما عرفت حكاية اخوكي
مكنتش فاهمة التعليق اللي كتبتي لي

لما فهمت عجبني مخه

فكرة من الزمن ده يقول...

مين زعلان مني
وليه يا خبر وانا اقدر ازعل حد قولولي بس وانا اضربني عشان خاطرك جودي

سجود يقول...

ههههههههههههههههههههههههه
دا انا اعدت اقول مين اللي سرح في مدونتي وانا مش هنا
اعد يفكر يقول ولا لا انا كنت كده كده هعرف ان هو لان مافيش غيره
فقالي انا بس كتبت الموضوع ومعرفتش اشيله
فسامحته بقي بسبب اني ضحكت ع تعليقاتكم اساسا

سجود يقول...

لا ياباشا انا اقدر برده
ده هزار
عشان مش حجزتي للمحتلين

فكرة من الزمن ده يقول...

بس شخصية والله برافو عليه

الفراغ يقول...

انا عن نفسى عايزه السحابه تمطر حبايب
تمطر خضره
تمطر عطور
تمطر ورد

انه الامل بقلب كل انسان يا شاعر

سجود يقول...

بقي كده يعني يا فكره
تحبي اجيبه عندك في المدونه ينشرلك موضوع شبه بتاعي هتبقي مدونتك لذيذه
هههههههههههههههه
...........
اهلا الفراغ

فكرة من الزمن ده يقول...

هاتيه اهلا وسهلا

سجود يقول...

مش خايفه يعني ع مدونتك
ممكن وهو بيلعب بدل ما ينشر موضوع ممكن يزيل مواضيعك كلها
انا بس بحب انبه
ههههههههههههههه

عابرة سبيل يقول...

اتاخرت عليك كتير يا جميل بس المحاضرات وقتها واخد كل وقتى وكنت بادخل بس مش باقدر اعلق والمرة دى كان لازم اسلم عليك واقولك انى هنا على طول كل حاجة هنا واحشانى انت وحبيبتك وكلامك حتى الناس اللى انت تعرفها كلها وانا نجحت فى التشخيص اللى قلتلك عليه من فترة
عايزك نشيط دايما يا احمد باحساسك الجميل ده

سجود يقول...

انا هنا ياجماعه ليسا
عابرة سبيل ازيك

المجاهد الصغير يقول...

السلام عليكم
كلمات جميله
ننتظر ان شاء الله شعر عن الهجره
كل سنه وانتم بخير
وفقك الله لما يحبه ويرضاه

سجود يقول...

انا مش عارفه كل ما حد يدخل اسلم عليه ولا اعمل ايه
الظاهر ان فكره مشيت وباعتالي ع المدونه بتقولي مشيتي ليه
عموما
المجاهد الصغير
ازيك عامله ايه
يارب تكوني بخير

وردشان smilyrose يقول...

سحابه عابرة فى حب غالى

حب يغيب وصاحبه ما بعد غاب

وحب يدوم وصاحبه في غيابه

وحب يذوب خافقً ما بعد ذاب

وحب يداوي صاحبه من عذابه

وحب حياته كلها لوم وعتاب

وحب حقيقي ما يضرك عتابه

وحب بلا معنى وحب بلاأسباب

يبدأ غريب وينتهي في غرابه


وحب يعيش فى قلب عاشق للهوى وحبيبه

ما يدرى كيف احواله ابدعت يا ملك

الرومانسية تقبل مرورى

سجود يقول...

وردشاااااان
اززززززززيك
عامله ايه
...............
انا بقي الاوامر جايالي من صاحب المدونه
اصل انا اعده اسلم ع الكل وبالمره اخلي بالي من القطط عشان لو عايزه حاجه ولا حاجه
ههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

احم احم
دستور يا خوانااااااااااااااااااا

ليكون حد خالع رااااااااااااسه ولا حاجه

@!@ دوما رااااائع انت @!@

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

اهلا احمد
الشاعر المنتظر بيوم من الايام نقول عرفنا شوقى وجويده واحمد
كلمات رقيقه ورغم انها سحابه لاتستقر بمكان وانها ليست دائمه الا انها رمز للرحمه والامل فبعد السحاب ننتظر المطر

ليروى الارض ويخضر اليابس وحماك ربى من ان تكون ارض جدباء

دامت مشاعرك وقلمك الراقى واسمك ياحمد

Cute Kitty **sookra يقول...

رحت اسكندريه ورجعت لقيتك عامل عمايل
عاجبنى اوى فكره بوست مدينه النساء دا بجد فكره تجنن
اسكندريه حلوه اوى
وكمان البوست دا حلوه جدا
ودايما مبدع ياعم احمد يابتاع القطط
سلام شحط محط من هنا لاسكندريه للبنانيت
فكرورتى وميمايتى
وكل الحبايب
وكل اللى نورونا وجم نقطونا
هههههههههههه
وحشتونى

mohamed ghalia يقول...

وتستمر الأيام ويبقى الحب

ليس فقيرا من يحب يقول...

جمييييييييييييييييييييييله

يا شاعر بجد رائعه

احب فيك ِ وفائك
احب فيك ِ عطائك
احبك فى هدوئك
احبك وانت ِ ثائرة
يا سحابتى العابرة
احبك

تسلم ايديك يا شاعر

جارة القمر يقول...

سأدع قلبي يتنفس هنا


......................

شششششششششششششششششششش

هدووووووء ينسكب بداخلي

عمرو جويلى يقول...

صديقى العزيز
السلام عليكم
أبيات جميلة
وقصيدة رائعة
أبيات تعبر عن
حالة من الإبداع
خالص تقديرى

donya يقول...

مساء الخير
ازيك
علي فكره انت

عمرك ماتقصر ابدا
الانسان اللي معروف انه حساس مابيعرفش يقصر

الغرور لاينتمي باي صله للثقه اطلاقا
الانسان اللي واثق من نفسه عمره مايتغر
بالعكس هتلاقي اي انسان واثق من نفسه متواضع جدا

الناس هي اللي بتصنع المغرور لو في موقع تملق لكن اول مايترك الموقع بيتصدم ان المنصب هو اللي كان عامله مش هو اللي عامل المنصب

علشان كده كتير من مغروري المناصب لما بيسيبوا مناصبهم بينهاروا وبيجيلهم انهيار

تحياتي

donya يقول...

مساء الخير
قصيده روعه كل قصيده احلي من اختها

مش انا سألتك القصيده اللي فاتت سؤال مارديتش عليا ليه؟

تحياتي

donya يقول...

مساء الخير

اه فهمت

المراه عموما او في الغالب علشان مانعممش الموضوع

مابتحبش الحب كده

اه معاك انها بتحب لدرجه كبيره علشان الحب هو كل حياتها
ومنظومة ايامها
بس في نفس الوقت بتحب حبيبها المطيع الواثق الممسك لزمام الامور

اما الغرور والثقه
انا مستنيه اعرف باقي كلامك فيهم

وعلي فكره انا كنت واثقه انك هترد عليا

تحياتي

كرسي أعتراف يقول...

إنها المرة الأولي لي هنا
لن تكون الأخيرة إن شاء المولي عز وجل
فهي مدونة تفوح منها روائع المشاعر

تقبل مودتي

لــــ زهــــــراء ــــولا يقول...

ايه الروعه دى كلها
اسلوب راااااااااااائع جدا جدا
كلامك بسيط لكنه يحوى الكثير والكثير
المشاعر الراقيثه الرقيقه تعبر عن نفسها من خلال السطور والكلمات
دمت بكل خير

فراشة يقول...

(أحبك رغم ابتعادك فهل تسمعينى
احب فيك ِ وفائك
احب فيك ِ عطائك
احبك فى هدوئك
احبك وانت ِ ثائرة
يا سحابتى العابرة)

تحفه بجد وتجنن
السحابة عندك ليها شكل تانى خالص
نظرة شاعر
اقصد نظرة امير الشعرا

donya يقول...

صباح الخير
قريت مدينة النساء
الستات مش مزكومه والا حاجه

ههههههه

القصيده جميله وبترسم الست الحقيقيه لكن هذه الست تحتاج رجل حقيقي
وعادتا لسبب لايعلمه الا الله لاالست الحقيقيه تقابل رجل حقيقي والا الرجل الحقيقي يقابل ست حقيقيه الا فيما ندر

تحياتي

donya يقول...

انا كاتبه علي الغرور وحاطه اغنيه بتتكلم علي الانسان المغرور بيتعمل فيه ايه
وحابه اعرف رايكم في الاغنيه وكلامها وهل هو صح والا لاونتناقش من خلال التعليقات في الموضوع

ونوصل لحاجه
بصراحه الناس المغروره كتروا اوي وده دليل تفشي النفاق والجهل
والا ايه رايك

هروح اشوف البوست اللي بتقول عليه ده حااااااالا

وطبعا الست المراه الي ماتقدرش تحس بضعفها وقوامة الرجل عليها يبقي مابتحبوش وكمان شخصيتها اقوي
اقول لك
لازم كده يملي عينها علي راي جدتي كانت تقول لازم الست تحس بهيبت جوزها حبيبها حتي لو كان مدلعها اخر دلع
لازم يكون له هيبه كده تملي العين

سجود يقول...

ها مافيش موضوع هيتحط
ولا ايييييه

فكرة من الزمن ده يقول...

هههههههه
سجود داخلة تشمشم على بونست جديد
ههههههه

فكرة من الزمن ده يقول...

تصدق؟
هتصدق ان شاء الله
انا لما كتبت البروفايل ده
ولا كان في بالي ان اي بني ادم في الدنيا هايقراه
ولا كان في بالي ان اي بلوجري يقرالي كلمة
ولا ان حد يعرفني اصلا
وكنت بتهيالي انه زي الاجندة اللي في درج مكتبك لما بتكتب عليها اسمك وفصيلة دمك وانت عارف انها مش هتخرج من درجك ولا حد هايقراها غيرك
كنت بافضفض لنفسي

وكنت مجرد ابلكيشن طلعت لي وباملاها

ولما كتبت الكلام ده
مش ان دي بس الافلام اللي انا بحبها
لا طبعا
بس بقيت باكتب اول حاجة نطت من العقل الباطن
باشوف حجات كتير طبعا وافلام رعب وعربي
وجديد وقديم ويوسف بيه كهنو ومسلسلات
عادي لكن الاسماء دي اول حاجة جات على بالي
فكتبتها من غير تفكير
وكمان القران طبعا بقى لي كتير جدا مش ملزمة نفسي بقرءته زي زمان
لكن اول حاجة جات على بالي
حسيت ان ده المرجع والكتاب الشامل في كل حاجة

اما التامل ف ده الوضع الاريح بالنسبة لي في اوقات كتير واحيانا اسميه التناحة
ان الواحد يتنح وبس
واكيد التأمل والتفكر دي من امتع العبادات لمايشوف كل حاجة حواليه ويقول سبحان الله
مش عارفة انا كتبت كل اللك ده ليه يمكن لما شفت التعليق الاخير ده

donya يقول...

مساء الخير
كل سنه وانت طيب

معلش بتحصل كتير ان الواحد يكتب تعليق ويكون كمان كبير وكلام جااامد
والاقي النت فصل علشان كده دايما باخده بعد مابكتبه كوبي
ده في حالة مايكون تعليق جااامد كده

وطبعا باب المناقشه مفتوح انا قلت اقول لكم كل سنه وانتم طيبين

ونرجع نكمل

تحياتي

نهر الحب يقول...

حلوة بس مش شايف ان لو حد بيحب حد مش المفروض يكون مجرد شيء عابر في حياته وبعيد

المفروض يقرب ويكون دائم

بس
:)

سجود يقول...

بجد حلوه ازيك يا س
بحس ان انا حرف واحد بس
ههههههههههه
ثانيا بقي انا كنت عارف انك ع المدونه واعدت اختي جنب الكمبيوتر علي ما اصلي المغرب وقلتلها اعملي رفريش وعارفه لو ضاع منك التعليق الاول مش هتعرفي هيحصل ايه
هههههههههه
وفي الاخر مش لاقيت البوست اتنشر قلت يلا بقي وقت تاني اكيد هيتنشر لاني لاقيتك طلعت من المدونه فقمت طالعه انا كمان روحت فرح ماكنش لذيذ
هههههههههه
تحياتي

سجود يقول...

انا هنا اهوه النهارده عشان احجز اول تعليق للبوست القادم اللي يارب مايتنشرش النهارده والنت اللي انا زعلانه منه يفصل النهارده تاني لاني ورايا مشاوير واكيد مش هحلق التعليق الاول للاسف