BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الخميس، 24 ديسمبر 2009

امير الدهاء


امير الدهاء
كيف وانا بلا عقل
انا لست اللا
زجاجة فارغة من الهواء
مغلفة بلوحة فنية ممتعة
بداخلها يكمن الداء
اخشى عبور احد عنق زجاجتى
فيسقط فى بئر مظلم
يقاسمنى تاج القهر
اخشى على قلبك من العناء
قتلنى عقلى بالامس فقتلته
كيف تصفينى بهذا الذكاء
انا قلب هزمت الفكر والواقع
فماذا يسمى شخص بلا عقل
أيسمى امير الدهاء
يا من تملكين نبض قلبى
اخشى عليكى من شىء
اراه يقترب كلما اقترب
فانت ِ تاج النساء
تاج الهوى لقلبى
تاج البهاء
انا لست امير الدهاء
انا ذورق محطم
انا ارض جرداء
ذورق تهدده الاموج بالغرق
ارض جفت مياهُها الجوفاء
انا شمس ساكنة فى السماء
اضىء لك ِ نهارك
اقترابى فيه انهيارك
انا جمرة عمياء
انا احبك ولكن !
كيف يتقابل الصيف مع الشتاء ؟
محطمة ً انت ِ وترينى ابتسم
عذرا يا سيدتى
فــ خلف تلك البسمة
سماء عينى تمطرنى دماء
محطمة ً انت ِ
وتلقبينى بامير الدهاء
ارايتى رجلا يعشقك مثلى
ارايتى رجلا يغار عليك ِ
من النسيم العابر فى الهواء
انا يا سيدتى لست ُ
امير الدهاء

51 التعليقات:

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اول


تعليق



فى الامانات

donya يقول...

لا انا اول تعليق

donya يقول...

مساء الخر
هو في حد بيعلق علي نفسه عند نفسه

وبدين هو المدونات هي كمانه فيها خيار وفقوس

مش كفايه البلد

ياله ماشي
امانات امانات

donya يقول...

طيب لما هو بيحبها الحب ده كله
وكمان بيفكر حلو كده وفاهم نفسه جدا
وده نادرالحدوث(نادر دي غير بتاعة امبارح)ان حد يفهم نفسه

يعني عاااااقل جدا
بيدعي ليه كده وبيزقها بعيد ليه
مش يمكن لما يقرب منها ينصلح حاله المشقلب ده

لا
اول مره اتلخبط في قصدك من القصيده

تحياتي

غير معرف يقول...

تاني تعليق وامري لله :)

هيييييييييييييييه

انا هوووووووووون

ليس فقيرا من يحب يقول...

انا احبك ولكن !
كيف يتقابل الصيف مع الشتاء ؟

يعنى مش عارفه اقول ايه

غير كلماتك جميله جدا وتسلم ايديك

mimi يقول...

... مصاء الخير

mimi يقول...

أنا هسرق مفتاح الأمانات ..
واخد أنا أول تعليق

نيااهاااااااي

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

انا التالت

نيهااهااااااااااااااا

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

وحشتونى يا بنوتات يا حلوات

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

حجزززززززززززز


الفراغ

ايوشة

فكرتى من الزمن دا

وردشان

فراشة

همس للاحساس

سجود

ورده

يويو ثم يويو

جارة القمر علياء

ممممممممممممممممممم

بحبكو كلكم

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

مبروك عليا أول تعليق


ياجودعااااااااااااااااااااااان

هاهاهاهاهاهاها

mimi يقول...

كلام جميل
وكلام أكتر من معقول
مقدرش اقول حاجة عنه

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

منورة

يا

ميمايا

منورة يا مدام نوارة

يا ويلكم يا ويلكم
اخباركم اية يا بنوتات

نياهاااااااااااااا

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

تشاو

مع العوده لاحقآ

غير معرف يقول...

ههههههههه

اهلين يا انووسة منورة الحتة كلها

انا زيك حجزت ورحت عملت شاي لضيوف جوزي ورجعت اقرأ على روقان

^ـ*

ماء تشرين يقول...

لا

انت امير الكلمات

ايه الجمال ده

عموما يابختها بيك

mimi يقول...

انووووس

كيفك سكرة؟
عساكي بالخير والله

واخبار المواعين إيه يا بنتي ...

ههههههههههههههه

mimi يقول...

زعيم الكلمات أنت

غير معرف يقول...

جااامدة موووت بجد

كلماتك خطيرة وتعبيرك ووصفك رهيب

بس اسمحلي بقى يستاهل انه يكون امير الدهاء وقليلة عليه هالوصف اي بنت بتحب راجل وعاوزاه معاها وهو بيرفض برغم حبه الكبير ليها انها تصفه باوحش الصفات

وليه البعد طالما الحب وجود وبالشكل دا

ربنا يهديه ويحس على دمه هههههه(وش مطلع لسانه )

تسلم ايدك عالابداع المتواصل

دمت بالف خير

غير معرف يقول...

هههههههههههههه

كان كل هدفي اني استفزه واستفزيته ومشي الحال هههههه (وش مطلع لسانه )

كلامك سليم مليون في المية واكيد عنده اسبابه الي خلته يقسي على قلبه ونفسه قبل ما يقسي عليها

وطبعا دا بيدل على احساسه المرهف وخوفه عليها بجد

بس مشكلتنا احنا البنات اننا علطول بنظلم الي بنحبه حتى لو كان ملاك وحبه صادق على اقل سبب تافه تلاقيها قلبت عليه وقالت انه مش بيحبها وانه وحش وكدا

طبيعة البنات كدا نعمل ايه :]

غير معرف يقول...

يالهوووتي جرحته مرة وحدة

سلامة مشاعيره انا بهزر مش اكتر :]

ودافع ياخويا من حقك ^ـ*

غير معرف يقول...

اشجع ازاي ياخويا اذا الجوون شكله هيجي على دماغي

انا مساالمة عالاخر

واستسلمت :]

سجود يقول...

السلام عليكم
ماشاء الله جميل
بس ممكن اعرف انت حاجز اول تعليق لمين
؟؟؟؟؟
...............
عشان اكيد ليا
هههههههههههههههههه
تحياااااااتي

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

بخخخخخخخخخخ

أنا جيت

وسعولى اروح اقرء وارجع
مممممممممممم

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ربنا يديم عليك السعاد يا احن خلق الله ويكرمك خير يارب
كلماتك عسل يا احمد بجد

ماشاء الله عليكك

والصورة جميلة اوووى

تحياتى
ايناس

الازهرى يقول...

أخى العزيز
سعدت كثيرا اننى عدت اقرا كلمات واحاسيسك الجميلة من جديد

وقمت بتحمل الكتاب وباذن الله المعين أقرأه فى الغد

تحياتى دوما وابدا

وردشان smilyrose يقول...

السلام عليكم

اخبارك يا اغلى من خلق الله

اسم منور ربنا يخليكى يا اجمل اخت

وردشان smilyrose يقول...

أمير الدهاء

لا يامن احببت بصدق ما عرفه بشر

لست اميرا للدهاء

وانما انت قلب عانى من كثرة الالم


وخاف على من احب من قسوة الالم

وخاف ان تعانى مرارة الامه

ولكن اعلم ايها القلب العاشق


يامن احببت بصدق حتى وصلت الى صفاء

القلب حبيبتك احبت بصدق

ومن تحب بصدق تعيش كل شئ مع من تحب

فارفق بقلبك وقلبها لعل الله يرفع عنك

همومك ويجعل لكما مخرجا

يا اميرا للقلوب الصافية

دمت اخى الغالى

لــــ زهــــــراء ــــولا يقول...

كل مره نقرا حاجه فى البلوج نتاكد من مدى اناقة اسلوبك

جميله جدا جدا
تسلم ايدك بجد

adel يقول...

كانت تمام لحد
---------
اخشى على قلبك من العناء
-----------
عاجبني قوي اول جزء ده

العلم نور يقول...

سلمت أناملك على هذه الخاطرة الراقية

تقبلي مروري ودمتي بود

lostlove يقول...

كلماتك جميله جدا
احساسك رائع
تحياتي
واتمني التوفيق
تقبل مروري

Unknown يقول...

تحياتي على تلك الكلمات الرقيقة والأحاسيس المرهفة

وأذكرك بصيام يوم عاشوراء الأحد القادم

وتقبل الله منا ومنكم

ويبقى التواصل

فراشة يقول...

الكلام كبير قوى على دماغى مش مستوعبه اللى بيتقال
لانه اكتر من روعه
موضوع الزجاجة ده رهيب بجد

يانهارك ابيض قتلت عقلك
اكيد طبعا يسمى امير الدهاء

(فانت ِ تاج النساء
تاج الهوى لقلبى
تاج البهاء)
جميلة قوى قوى

انت حقا امير الدهاء

طبعا انا بكلم صاحب القصة عشان بس تكون فاهم قصدى ماشى

saragebaly يقول...

طيب بما انك اخدت فكرة وعملت عليها بوست

يبقى انا كمان استخدم حق الاستغلال

وبطالب بحقي
وهو كالآتي

اولا وثانيا وثالثا
انك تعرفني ميعاد نشر البوست علشان اقوم بحمله احتلالية لمدونتك


****

وبعدين انا مقدرش اعمل ضربات جوية ابدا ابدا

طالما في قطط يبقى خليني في حالي

مع اني والله ببقى في حالي وهما الي بيقولو يا ازاز اتكسر
قصدي يا شر اشتر

saragebaly يقول...

لأ

اللائحة القانونية بتقول انك تقولي قبل نشر البوست ومش وقته او بعدها

يعني انا بيكون عرض البوست من دقيقتين وبلاقي احتلال ماشاء الله يعني

*****

بس ممكن طلب

وقت نشر البوست تبعد اي قطة من هنا

لاني مش ضامنة الصراحة
المرة الي فاتت جت سليمة وبدون اصابات

المرادي مضمنش

MaNoOoSh يقول...

عارفة اني عيلة ومليش وش اجي اسلم

بس ينفع اجي اسلم عليك وعلى القطط

MǿиY El-Shreef يقول...

لسه جاحد كالعاده يا احمد

عندك احساس جميل اوي بيوصل مهما كان الكلام الي بتكتبه

كيب ات اب :)

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

ليه بس كده ممكن وصفها بامير الدهاء يكون وراه معنى اخر لانك قدرت تصل الى قلبها بذكائك ولكن شعرت فى كلماتك باحساس عالى احييك عليه .
موفق دووووووووما

MǿиY El-Shreef يقول...

جاحد انا قصدت بيها انك جامد يعني

جاحد بمعنى مالكش حل :))

حروف يقول...

والله رجعت ف الميعاد
وكمان قلت ان انا جبت قطة جديدة

وكمان مفيش اي حاجة وصلتلي

انا قلت اكتب هنا عشان اضمن انة يوصل

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

انت امير الرومانسيه ولسه امير الدهاء ورائعه هذه الشخصيه التى استخرجت منك كل هذا الكم الهائل من المشاعر والاحاسيس تسلم ايدك

Hanan Elshafey يقول...

جميله القصيدة جدا
بس مهما كانت الشمس هتحرق الارض لو قربت لها
اظن الارض مناها تتحرق من قرب الشمس !!

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

كفاك ؟؟ حزن

ـنا هعلق هنا طالما قافل التعليقات

وهعتبر نفسى أول تعليق
مممممممممممم
***************

الحب قدر والقدر دائما يكون صعب واختبار فالحب ليس بالهين كما يتوقعون فهو ثروة غاليه تتحدى الصير واحيانا الكرامه والكبرياء
فمن رزق الحب يتحدى الصعاب ويعتبره ثمره نادرة الوجود احرص بكل كيانك على استمرارها فمرها وهى موجوده ارحم من شهد غيابها

saragebaly يقول...

ليه الكومنتس مقفولة في البوست الاول؟؟

انا مش قريته

انا حسيته اوي

ولمسني اوي اوي

في نهاية البوست

ملقتش نفسي الا وانا بمسح دموعي

يمكن لانه لمسني بدرجة غير عادية !!!

او لاني حسيته وكأنه يتكلم عني

وحستني في كل كلمه فيه !!!

او يمكن لانه كان ريشة بترسمني بكل دقة !!!

يمكن

saragebaly يقول...

سامحني ان قلت لك بأن اسفك ابكاني

اولا
مفيش بين الاخوات آسف
(مقوله قلتها لي من قبل )

ثانيا
مفيش حلجة عملتها تتأسف عليها

دة قلمك .. يكتب ما يمليه عليك نبض احساسك
ويرسم صورة تلمسها في نفسك .. او في من حولك

كون ان كلامك ابكاني .. مش ذنبك انت

يمكن يكون ذنب الحزن الي بقى مسيطر على قلوبنا
او يمكن يكون ذنبي أنا
على ايه .. مش عارفة!!

بس المهم .. انه مش ذنبك
ودي حاجة تريحني كتير
لاني مش احب بكائي يكون من ناس اعزهم

وبالنهاية
اخب اقولك.. ان كون كلامك يلمسني لدجة انه يبكيني

فدة بيدل على براعتك الحسية في الكتابة

بيحييك عليها ... وبشدة



دمت في سعادة قلب

saragebaly يقول...

هههههههههههههههههه

بفتح الهدية وكلي خوووووف

اصلي قريت كلمة (cat )

وعلى حد اعتقادي بأن الكلمة دي معناها قططططة

طيب انا عندي سؤال

هو حضرته كدة في الدور الكام؟؟

اصلي ملاحظة ان مفيش ازاز (مهو اتكسر على دماغي وقد كان )
بس الحق يتقال انه لما اتكسر حماني من وقعة من البلكونة

علشان كدة بسأل

انا هقع من الدور الكاااااااام؟؟!!

*******

طيب هو ينفع نستبدل القناص دة بعصفورة صغنونة ؟؟؟!!

ان مكنش يضايق حضرته طبعا

(وش مرعوووووب )

donya يقول...

انت نسيت تفتح التعليقات ولا انت قافلهاولا ايه النظام

لكن القصيده تحفه جميله اوي

انت فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عابرة سبيل يقول...

كفاك حزن

فراشة يقول...

ازيك يا احمد
اخبارك ايه
انت قافل التعليقات ليه
على العموم كان عندى بس استفسار كده
البوست طبعا تحفه ومالوش حل
لكن الجملة اللى بتقول فيها
( مولود فى احشاء امه لم يكتمل
مازال يلفظ انفاسه الاخيرة)
ازاى فى احشاء امه وازاى انفاس اخيرة المفروض انفاسه الاولى
لكن طبعا انا عارفه ان انت اكيد ليك وجه نظر معينة بس للاسف موصلتنيش
ممكن تفهمهالى
لو مفهاش غلاسه
يعنى بحب اكون فاهمه ومستوعبه الكلام

سلام